Skip to content

Containervervoer stokt opnieuw door sluiting Chinese haven

3,5% van de wereldwijde capaciteit voor containervervoer ligt stil.

Updated on:
Business
Nieuws
Eén coronageval zorgde voor stillegging van de haven Ningbo Zhoushan, een van de grootste ter wereld. - Foto: ANP premium

Eén coronageval zorgde voor stillegging van de haven Ningbo Zhoushan, een van de grootste ter wereld. - Foto: ANP

Er liggen 141 containerschepen te wachten in de grote havens van China. Dat blijkt volgens Nieuwsblad Transport uit een inventarisatie van Lloyd’s List Intelligence. Daarmee ligt 3,5% van de wereldwijde capaciteit voor containervervoer stil.

Vorige week woensdag sloot China de Meishan-containerterminal in de haven van Ningbo omdat bij één havenwerker corona was vastgesteld.

Wereldhandel kwetsbaar

De Britse Russell Group, dat risico’s inschat voor bedrijven, stelt dat de afsluiting van de terminal in Ningbo de wereldhandel een schade kan toebrengen van $ 172 miljard (€ 147 miljard). Volgens Suki Basi, CEO van Russell, laat de blokkade zien hoe kwetsbaar de wereldhandel is. “Of het nou zo’n afsluiting in een haven is of een blokkade van een scheepvaartroute, het creëert chaos voor verladers, bevoorradingsketens en uiteindelijk de consumenten.”

Een van de grootste terminalhavens ter wereld

Ningbo is een van de grootste terminalhavens ter wereld. In juni sloot China ook tijdelijk de Yantian-haven in Shenzhen, een andere mega-haven voor containeroverslag. De impact van de sluiting in Ningbo is nog niet duidelijk, zegt Lesley de Rijcke, accountmanager van logistiekbedrijf Slavenburg en Huyser in een interview met de NOS. “Maar die zou weleens groter kunnen worden dan de sluiting van Yantian. En we hebben al een achterstand. De zeevrachtprijzen gaan echt door het plafond.”

Prijzen containervervoer omhoog geschoten

Sinds mei vorig jaar is de transportprijs voor een container van Shanghai naar Rotterdam bijna tien keer zo hoog geworden. Importeurs betalen nu &13.653 (€ 11.662) voor een container van 40 foot. Voor de stijging, die begon in mei 2020, kostte dat $ 1.400 (€ 1.196).

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur