Skip to content

Bewerkte vleesvervangers niet gericht op gezondheid

Updated on:
Nieuws
Innovatie
Falafel van kikkererwten. Voedingspatronen met veel ‘traditionele’ plantaardige vervangers zoals peulvruchten en noten voldoen wél aan de dagelijkse behoefte. - Foto: Canva premium

Falafel van kikkererwten. Voedingspatronen met veel ‘traditionele’ plantaardige vervangers zoals peulvruchten en noten voldoen wél aan de dagelijkse behoefte. - Foto: Canva

Veel nieuwe bewerkte plantaardige producten zijn vergelijkbaar met dierlijke producten in calorieën, maar bevatten minder eiwitten, calcium, kalium, magnesium, zink en vitamine B12, terwijl ze na bereiding hoger zijn in natrium en vet.

Consumenten die veel bewerkte vlees- en zuivelvervangers eten krijgen dan ook minder calcium, kalium, magnesium, zink en vitamine B12 binnen dan de dagelijkse behoefte en meer verzadigd vet, natrium en suiker dan in een traditioneel Westers dieet met vlees. Dat blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nutrients.

Vervangers met peulvruchten en noten voldoen wel

Voedingspatronen met veel ‘traditionele’ plantaardige vervangers zoals peulvruchten en noten voldoen, met uitzondering van een veganistisch eetpatroon, wel aan de dagelijkse behoefte aan onder andere calcium, magnesium, ijzer en vitamine B12. Ook bevatten ze minder verzadigd vet, natrium en suiker dan het traditionele dieet met vlees. Volgens de onderzoekers zijn nieuwe vlees- en zuivelvervangers vooral gericht op eigenschappen als textuur, smaak, uiterlijk en de vorm (nuggets, hamburgers) in plaats van de voedingswaarde van plantaardige vervangers te verbeteren en te zorgen voor een voedingsprofiel dat vergelijkbaar is met producten van dierlijke oorsprong.

Consument beter informeren

Als de bewerkte vlees- en zuivelvervangers uit gewoonte worden geconsumeerd, ‘kan dit leiden tot tekorten aan voedingsstoffen voor consumenten die gemotiveerd zijn om gezondere, duurzamere voeding te volgen’, zo staat in het onderzoek. De studie toont volgens de wetenschappers aan dat consumenten ondersteuning en begeleiding nodig hebben als ze de consumptie van dierlijke producten willen verminderen. ‘Voor voedselproducenten is er potentieel om te innoveren voor de volgende generatie plantaardig voedsel dat naast eiwitten ook zorgt voor het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen, en voor de ontwikkeling van productformaten die geen toevoeging van zout, suiker en vet vereisen om hun zintuiglijke aantrekkingskracht te vergroten’, zo concluderen de onderzoekers.

Lees ook: Onderzoeker: ‘Producent plantaardig moet meer op emotie inspelen’

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur