Skip to content

Veel animo voor ecoscore van Foundation Earth

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Bij het bepalen van de eco-score wordt een product beoordeeld op vier criteria: koolstof, watergebruik, watervervuiling en biodiversiteit. - Beeld: Foundation Earth premium

Bij het bepalen van de eco-score wordt een product beoordeeld op vier criteria: koolstof, watergebruik, watervervuiling en biodiversiteit. - Beeld: Foundation Earth

Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij het initiatief van Foundation Earth voor de lancering van één nieuw milieuscoresysteem voor voedingsmiddelen in 2022.

Hiermee moeten consumenten kunnen zien wat de milieu-impact is van een product. De non-profitorganisatie bevestigt op social media dat nu ook partijen als Tesco, Morrisons, PepsiCo, Danone, Aldi en Lidl zich bij de organisatie hebben aangesloten.

Grote voedingsbedrijven en supermarkten vertegenwoordigd

Foundation Earth werd in juni dit jaar opgericht. In de adviesgroep zitten vertegenwoordigers van grote en bekende bedrijven als Nestlé, Tyson Foods, Marks & Spencer en Co-op. Dit najaar start de organisatie met een proef in het Verenigd Koninkrijk (VK). Verschillende producten worden van een ecolabel voorzien. Het label bevat kleurcodes en geeft voedingsmiddelen een milieuscore van A tot E.

Voor deze pilot wordt gebruik gemaakt van een LCA-methode (levenscyclus-analyse), ontwikkeld door adviesbureau Mondra, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van Poore & Nemecek. Hierbij wordt gekeken naar vier criteria:

  • koolstof,
  • watergebruik,
  • watervervuiling,
  • biodiversiteit.

Tegelijk met de proef in het VK loopt pilot van 9 maanden die Nestlé ondersteunt. Hierin wordt de Mondra-methode gecombineerd met een methode ontwikkeld door de universiteit van Leuven en het Spaans centrum voor wetenschap AZTI. De ontwikkeling van deze methode werd gesubsidieerd door de EU.

Doel van beide pilots is om in 2022 te komen tot één voor de consument duidelijk milieuscoresysteem voor gebruik in zowel de EU als in het VK.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen