Skip to content

Aanbod eigen foodproducten M&S steeds groter

Online verkoop biedt Marks & Spencer de kans om weer wereldwijd actief te worden.

Updated on:
Achtergrond
Retail
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Het Britse warenhuisconcern Marks & Spencer (M&S) maakt meer dan 800 eigen-merk voedings- en drankenproducten online verkrijgbaar in meer dan 150 landen. Het exportplatform British Corner Shop levert aan klanten van Canada tot Australië en zegt daarbij dat de boodschappen in maximaal drie dagen aan de deur staan.

Marks & Spencer of M&S is traditioneel een warenhuisbedrijf met altijd wel grote afdelingen met – luxere – voedingswaren en dranken op de begane grond. De afgelopen jaren heeft het Britse bedrijf echter ook aan de lopende band kleinere food-speciaalzaken geopend. Bovendien wordt het aanbod aan eigen foodproducten voortdurend uitgebreid, afgelopen jaar weer met 1.900 stuks. Die horen steeds vaker tot het goedkopere segment waarmee M&S de grote Britse supermarkten en zeker ook Aldi en Lidl in de wielen begint te rijden. Om de stroom nieuwe producten op gang te houden heeft M&S een aparte Food Innovation Hub opgericht ‘waar productinnovatie, verpakking en voedingswaarde samenkomen op gebieden zoals plantaardige eiwitten en duurzame verpakking’.

Omzet food groeit 7%

Cijfermatig ging in het laatste boekjaar tot eind maart de omzet bij food als geheel met bijna 7% omhoog. Bij vlees, vis en kip kwam dat uit op 13%, bij alcoholische dranken op 25% terwijl de verkopen van diepvries 36% hoger uitkwamen. Aan de andere kant leidde het massale thuiswerken tot een halvering van de verkopen van food-on-the-move in winkels op stations, luchthavens en in stadscentra. Onder de streep nam food vrijwel de gehele operationele winst van € 240 miljoen voor haar rekening.
Ons streven is om de internationale groei via online kanalen verder te versnellen
Hoewel M&S de afgelopen jaren de internationale aanwezigheid sterk heeft teruggedraaid, met al eerder de sluiting van filialen in Amsterdam, Den Haag en Brussel, biedt online ook dit bedrijf de kans weer wereldwijd actief te worden. “Door samen te werken met British Corner Shop kan M&S haar uitgebreide aanbod aan favoriete levensmiddelen snel uitrollen zonder fors te hoeven investeren. Dat past bij het streven om de internationale groei via online kanalen verder te versnellen”, legt het winkelbedrijf uit. Directeur internationale zaken Paul Friston voegt toe: “We krijgen voortdurend de vraag wanneer onze voedingsrange eindelijk eens beschikbaar komt, dus ik ben erg blij dat we dat nu naar 150 nieuwe landen kunnen aanbieden.”

Brexit-gevolgen

Er is ook voor dit Britse foodbedrijf nog wel één bottleneck, brexit. M&S heeft nog altijd een reeks filialen in Ierland maar ook enkele foodwinkels op strategische locaties in Parijs. De belevering daarvan blijft logistieke problemen opleveren, aldus een recente update aan de beurs: “De internationale omzet kwam in de 19 weken tot half augustus 39,7% hoger uit dan in 2020 en is nog slechts 5,2% lager dan in 2019-‘20 ondanks substantiële brexit-gevolgen voor de belevering van food aan onze bedrijven in Ierland en Frankrijk.” De eerdere ‘dreiging’ om in ieder geval de zaken in Parijs te sluiten, lijkt echter van tafel, tot genoegen van de vele Britse expats daar en elders in Europa.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur