Foto: AH
In dit artikel
Albert Heijn verkoopt vanaf volgende week al zijn gehakt in plastic zakjes en niet langer in bakjes.
De supermarkt kiest voor zakjes omdat het 500.000 kilo plastic scheelt op jaarbasis, een besparing van 70%. In 2025 wil Albert Heijn 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Bovendien moeten dan de verpakkingen van alle eigen merkproducten 100% recyclebaar zijn.
Forse inspanning
Om de doelstelling van 2025 te halen worden alle verpakkingen van eigen merkproducten onder de loep gehouden. Zo zijn bijvoorbeeld de gekleurde plastic schaaltjes uit de schappen gehaald en worden maaltijdsalades in dunnere schalen verpakt. In de afgelopen drie jaar bespaarde AH op deze manier al 7 miljoen kilo verpakkingsmateriaal.
De volgende stap is een nieuwe verpakking voor plakken kaas. Mede doordat AH zich inzet voor het verminderen van verpakkingsplastic is de supermarkt voor de vijfde keer verkozen tot meest duurzame supermarktketen van Nederland.
Sectorbreed
Niet alleen AH is druk bezig met het verminderen van verpakkingsplastic. Ook concurrenten zoals Jumbo bespaarden flink door ander verpakkingen van onder andere gehakt en champignons. Voor gehakt kiest Jumbo ook voor zakjes. AH is net als andere grote supermarkten onderdeel van het Plastic Pact. Hiermee zeggen zij onder andere toe in 2025 de plastic producten en verpakkingen die eenmalig gebruikt worden met 20% te verminderen. In totaal zijn meer dan 110 bedrijven aangesloten bij het Plastic Pact om ervoor de zorgen dat er minder plastic wordt gebruikt en dat er meer wordt gerecycled.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst