Skip to content

Smaakstoffen kunnen voedselinname sturen

Updated on:
Business
Nieuws
De mens is in staat om vijf basissmaken te onderscheiden: zoet, bitter, umami, zuur en zout. Foto: Canva premium

De mens is in staat om vijf basissmaken te onderscheiden: zoet, bitter, umami, zuur en zout. Foto: Canva

Met smaakstoffen is te sturen hoeveel iemand ergens van eet.

Dit is onderdeel van het onderzoek waarmee Tim Klaassen op vrijdag 3 september wil promoveren aan Universiteit Maastricht. Bittere smaakstoffen hebben de meeste invloed op het eetgedrag van consumenten. Gezien bittere smaak evolutionair gekoppeld is aan giftige stoffen, kan het toedienen van bittere smaakstoffen op een bepaald niveau in het maagdarmstelsel een sterk remmend effect op voedselinname hebben.

Belangrijke factoren bij eetgedrag

Voedselinname en verzadiging zijn belangrijke factoren bij eetgedrag. Daarmee is deze kennis ook van belang voor voedselproducenten, zodat zij bepaalde doelen – zoals het optimaliseren van condities met verstoorde voedselinname – effectiever kunnen bereiken.

Voedselinname verminderen of bevorderen

Klaassen bestudeerde situaties die de voedselinname en het waarnemen en signaleren van verzadiging kunnen beïnvloeden. Hij onderzocht het gebruik van smaakstoffen die kunnen helpen om de voedselinname te verminderen of juist te bevorderen. De mens is in staat om vijf basissmaken te onderscheiden: zoet, bitter, umami, zuur en zout. Smaakreceptoren worden niet alleen op de tong gevonden, maar komen voor in het gehele maagdarmstelsel. Een van de functies van deze smaakreceptoren is het waarnemen dat er voedsel aanwezig is in de darm. Verder onderzoek en internationale samenwerking is nodig om de volgende stappen te kunnen maken in dit onderzoeksveld.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Voormalig redacteur