Skip to content

Marges nog lastig bij groeiend Beter Leven-keurmerk

De opmars van Beter Leven in het supermarktschap vertaalt zich niet direct in betere boerenprijs.

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Foto: Roel Dijkstra premium

Foto: Roel Dijkstra

De opmars van het Beter Leven-keurmerk in het supermarktschap vertaalt zich niet direct in een betere boerenprijs. Marges waren en zijn vaak krap. Dat blijkt ook uit een rondgang langs verschillende sectoren.

In de varkenshouderij leidt Beter Leven volgens producentenorganisatie POV tot een klein plusje van enkele centen per kilo. “Die meerprijs, de beter gegarandeerde afzet en het kunnen afmesten van beren zijn voordelen”, zegt een woordvoerder. “Een nadeel is dat de Beter Leven-varkensmarkt vol zit, alle supermarkten doen al mee. Daar worden marges niet beter van. Het is nu vooral wachten wat de nieuwe criteria brengen.”

Pluimveehouders

De Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP) ziet twee tendensen. Voor eieren is er continu prijsdruk waardoor Beter Leven een plus geeft op een te lage basisprijs en meerkosten amper terugverdiend worden. Voor vlees was de Beter Leven-meerprijs lang afdoende, maar de aanstaande omschakeling baart de NVP zorgen. “Met de gewenste investeringen zal de vleeskuikenprijs fors moeten stijgen. Sommige doorrekeningen gaan uit van een meerprijs van minimaal 175% en die plus zit niet in de markt.”

Rund

Voor vleeskalveren en vleesvee is het rendement beperkt. “Beter Leven geeft een klein plusje”, zegt Han Paridaans van kalverintegratie Pali Group. “Maar in Nederlandse supermarkten ligt weinig kalfsvlees en Beter Leven zie je bijna niet in de horeca. Daardoor is de plus verwaarloosbaar.” Ketenpartij Bief Select ziet voor vleesvee ook geen grote plus, maar is niet ontevreden. “Marges zijn beperkt en al jaren onveranderd, maar de stabiele afzet is een absoluut winstpunt”, aldus Henk Broeders.

Marges zijn beperkt en al jaren onveranderd, maar de stabiele afzet is een absoluut winstpunt

Ook de Dierenbescherming ziet dit pijnpunt en heeft het onderwerp nadrukkelijker op de agenda gezet. Marijke de Jong, programmamanager van de Dierenbescherming: “In meerdere projecten werken we aan prijsvorming in de keten; economie is een speerpunt in ons Deltaplan. Gelukkig merken we dat supermarkten hier meer voor open staan.”

Groei

Het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming groeit nog steeds als kool. In 2019 bedroeg de omzet in supermarkten € 2,3 miljard; een kwart meer dan het jaar ervoor. Daarmee bleef Beter Leven verreweg het grootste keurmerk (bron: IRI). Officiële cijfers over 2020 zijn er nog niet, maar volgens IRI deed Beter Leven het dat jaar ook zeer goed en bijten de grootste keurmerken elkaar niet. Dit jaar zet de groei onverminderd door. Supermarkt Coop maakte onlangs bekend dat het na de zomer in alle 267 filialen 2-sterrenrundvlees in het schap gaat leggen. Boni ging in augustus als laatste supermarkt overstag voor verse kip met Beter Leven-ster. Tegelijkertijd is er soms kritiek op het keurmerk, zoals recent van actiegroep Ongehoord.

Het aantal bedrijven met Beter Leven-keurmerk neemt – in tegenstelling tot het aantal dieren en de omzet – sinds 2018 niet meer toe. Er zijn nu 1.846 bedrijven.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Theo Brummelaar

Redacteur