Foto: Canva
In dit artikel
De politieke gevoeligheid van een oproep om minder vlees te eten is de aanleiding geweest voor het kabinet om dit in 2019 te schrappen uit de klimaatcampagne.
Laagdrempelige maatregelen
âSucces van de campagne staat of valt bij het enthousiasmeren van mensen bij positieve bewegingen. Er is bewust gekozen voor laagdrempelige maatregelen die een brede groep mensen aanspreek. We merkten dat het oproepen tot het eten van minder vlees in die periode heel veel discussie oplevert. Je kunt je afvragen of een discussie past bij een campagne die erop gericht is om mensen te enthousiasmeren in de positieve sfeerâ, legt YeÅilgöz uit. In de campagne is een aantal maanden na de lancering alsnog het eten van vlees als mogelijke klimaatmaatregel toegevoegd. âMaar dan vanuit de positieve kant. Niet door te zeggen: je mag geen vlees meer eten, maar door mensen erop te wijzen dat er met noten en peulvruchten alternatieven zijn voor het eten van vleesâ, legt de staatssecretaris uit. De campagne âIedereen doetâ is meerjarig en wordt op basis van de leefwereld steeds aangepast.Invloed vleeslobby
PvdD, GroenLinks en PvdA spraken hun bezorgdheid uit over de gang van zaken. Volgens Christine Teunissen van PvdD gaat bij het kabinet politiek sentiment boven wetenschap. PvdA en GroenLinks gaan er vanuit dat de vleeslobby ervoor gezorgd heeft dat de maatregel in eerste instantie geschrapt is. YeÅilgöz blijft benadrukken dat de campagne echt positief moet worden aangevlogen, omdat het anders niet werkt.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij