Skip to content

Aldi stapt over op PlanetProof-kaas van RFC

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: Henk Riswick premium

Foto: Henk Riswick

Aldi supermarkten stapt over op kaas met het On the way to PlanetProof-keurmerk.

Aldi supermarkten stapt over op kaas met het On the way to PlanetProof-keurmerk. In november start de discountformule met de verkoop van de eerste stukken kaas (van 450 gram) onder het duurzaamheidskenmerk, daarna volgt gefaseerd andere kaas. Dat maakt Aldi bekend in de PlanetProof-week. De kaas wordt geleverd door Royal FrieslandCampina (RFC).

‘Logische vervolgstap’

Volgens Erna van der Wal van Aldi Nederland is Aldi een van de eerste supermarkten in Nederland die kaas gaan verkopen onder het label PlanetProof. Aldi noemt het een ‘logische vervolgstap om verantwoorde keuzes eenvoudig te maken voor klanten’. De Duitse discounter geeft aan dat sinds 2019 steeds meer zuivelproducten en nagenoeg alle aardappelen, groente en fruit uit Nederland zijn gecertificeerd volgens het keurmerk PlanetProof.

Bij Aldi is inmiddels 95% van het verse varkensvlees gecertificeerd met het Beter Leven-keurmerk, eind dit jaar geldt dat voor vrijwel alle vleeswaren. In 2023 heeft ook alle verse kip het Beter Leven-keurmerk, maakte de keten eerder dit jaar al bekend, net als vrijwel alle andere supermarkten.

Aandeel groeit

Zuivel is een van de hardstgroeiende segmenten met het PanetProof-label. RFC is blij dat ook Aldi On the way to PlanetProof omarmt. Volgens een woordvoerder vallen inmiddels de meeste producten (circa 80%) die de zuivelaar in het versschap verkoopt onder het label. Dat gaat om eigen merken, zoals Campina, Optimel en Milner, maar ook om zuivelproducten voor huismerken van andere grote ketens, zoals Jumbo, Lidl, Aldi en inkoopcombinatie Superunie. Dat gaat om verse melk, karnemelk, yoghurt, vla en in sommige gevallen ook kaas.

RFC is de grootste producent van PlanetProof-zuivel in Nederland. Leden van de coöperatie die de PlanetProof-melk leveren, krijgen (los van andere toeslagen) ongeveer 2 cent toeslag per liter melk ten opzichte van de standaard garantieprijs.

Albert Heijn, de grootste supermarktketen in Nederland, heeft voor de eigen duurzame zuivel onder meer een samenwerking met zuivelbedrijf A-ware en Deltamilk.

Over de hoogte van toeslagen ten opzichte van de meerkosten voor boeren en tuinders is regelmatig discussie. Niet alleen in de zuivel, zoals bij RFC. Het speelt ook in andere sectoren, zoals in de teelt van groente en fruit.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur