Pepsi MAX is de gezondere variant van Pepsi-cola en krijgt daarom meer aandacht in de marktinguitingen.
In dit artikel
Voedings- en drankenconcern PepsiCo Europe breidt het portfolio van gezondere snacks, dranken en ontbijtgranen uit binnen de Europese Unie. Het bedrijf renoveert bestaande producten en gaat voor nieuwe producten van meet af aan duurzaam innoveren met ânieuweâ ingrediënten.
Genieten op een goede manier
Conflicteert dat niet met het feit dat dit bedrijf toch vooral snacks en frisdranken produceert? Juist niet, zegt Rozanne Drost, sustainability senior manager Noordwest-Europa bij PepsiCo. âWij maken hoofdzakelijk producten om van te genieten, maar dat moet wel op een goede manier gebeurenâ, vertelt ze. âStreven naar gezondere producten is een motivatie om goed te kijken naar je portfolio. Elk product nemen we afzonderlijk en in zijn geheel onder de loep. Minder vet, zout en suiker met behoud van de unieke smaak die de consument zo waardeert.â [caption id="attachment_43886" align="alignleft" width="300"] PepsiCo laat aardappelen speciaal voor Layâs-chips telen. Robuuste rassen zijn de wens voor de toekomst. - Foto: PepsiCo[/caption] Want er zitten grenzen aan hoever je bijvoorbeeld terug kunt met zout, legt Drost uit. âAl jarenlang brengen we stap voor stap de hoeveelheid zout terug in onze chips, zodat de consument aan de smaak kan wennen. Zout is echter ook een functioneel voedingsingrediënt. Het zorgt voor een bepaalde structuur. Dus we onderzoeken hoe ver we daarin kunnen gaan.âNutri-Score is stok achter de deur
Een goed voorbeeld vindt Drost de Layâs Oven Baked-chips. Door de snacks in de oven te bereiden in plaats van te frituren, krijgen ze een fors lager vetgehalte. âWe accelereren in gezondere keuze met behulp van Nutri-Score. Dit voedingskeuzelogo is een stok achter de deur en voorziet in transparantie naar de consument. Die kan eenvoudig producten, zoals zoutjes, vergelijken.â PepsiCo is van plan Nutri-Score uit te rollen in de Benelux. Dit maakt gezondere snacks de komende vier jaar de snelst groeiende voedselcategorie. De ambitie is een Europees portfolio van tegen $â1 miljard in 2030 met een Nutri-Score B. Door het suikergehalte in Quaker cruesli ontbijtgranen te verlagen, past deze in de Schijf van Vijf. Marketing heeft ook grote invloed. Drost: âWij zetten Pepsi MAX in de schijnwerpers, terwijl Pepsi Regular ook nog gewoon te koop is. We kiezen er bewust voor om het gezondere alternatief te promoten.âOm een grote speler te blijven, moet je duurzaam produceren. Dat vraagt om meerjarige investeringenGezonder en duurzamer is het doel van de multinational. Het gaat niet alleen om productinnovatie en -renovatie, maar ook om een duurzaam proces: grondstoffenproductie, logistiek, verpakkingen. Ook de âecoscoreâ van het portfolio wordt beoordeeld. âOm een grote speler te blijven, moet je duurzaam produceren. Dat vraagt om meerjarige investeringen. Onze kostprijs kan hierdoor stijgen, maar je moet hierin mee.â
Drie pijlers voor verbetering
Dit hele proces heeft het bedrijf ondergebracht in pep+, ook wel PepsiCo Positive. Dit is niet het startsein van een gezondere en duurzamere route, want daarmee is PepsiCo al langer bezig, maar een nieuwe manier om het kracht bij te zetten. Pep+ heeft drie pijlers:- Positieve landbouw (natuurlijker boeren, kringlooplandbouw om de voetafdruk van de hele onderneming te verkleinen met zoân 2,8 miljoen hectare, onder meer met gebruik van precisietechnologie en innovatie in bemesting, bijvoorbeeld door hergebruik van aardappelschillen)
- Positieve waardeketen (net-zero emissies in 2040, netto water positief worden, duurzamere verpakkingen)
- Positieve keuzes (meer producten in portfolio die beter zijn voor mens en planeet, met plantaardige eiwitten, noten, zaden, volkorengranen plus vergroten SodaStream-activiteiten wat leidt tot minder plastic flessen)
Aardappel moet robuuster
Ook aan de grondstoffenkant wordt dus op duurzaamheid gelet. Een aardappel blijft een aardappel, zegt Johan Swinnen droog, maar is zeker wel aan verandering onderhevig. âDe druk op chemische gewasbescherming is enorm. Geen jaar is hetzelfde in de teelt en de bewaringâ, legt hij uit. âDat betekent dat de aardappel robuuster moet worden, zodat deze weerbaarder is tegen ziekten en plagen, droogte en wateroverlast. Want we kunnen steeds minder bijsturen.â Een hoog rendement is de basis van het succes van de landbouw in Noordwest-Europa, onderstreept hij. âWij hebben binnen PepsiCo ons eigen rassenkweekprogramma en werken ook nauw samen met enkele pootgoedhandelshuizen om de juiste aardappelrassen te selecteren naar rendement, kwaliteit en resistenties tegen ziektes en klimaatomstandigheden zoals droogteâ, zegt Swinnen. âHet doel is dat deze aardappelen zo duurzaam mogelijk kunnen worden geteeld. Juist dat is door strengere wetgeving rondom teelt en bewaring in gevaar. Veredeling is echter een traag proces. Met de huidige technieken is snel schakelen moeilijk.âCrispr-Cas mogelijk antwoord
Een nieuwe veredelingsmethode zoals genoombewerkingstechniek Crispr-Cas, waarvoor de ontwikkelaars de Nobelprijs voor scheikunde hebben gewonnen, zou een antwoord kunnen zijn op veel uitdagingen. Swinnen: âDit is nog niet toegestaan in Europa en de evolutie hiervan wachten we af. Ondertussen bouwen we wel stevig voort op ons bestaande rassenprogramma waar we een paar veelbelovende soorten dit jaar testen.âAl jarenlang brengen we stap voor stap de hoeveelheid zout terug in onze chips, zodat de consument aan de smaak kan wennenOok op andere vlakken wordt de teelt verduurzaamd, zoals in meststoffengebruik en het testen van nieuwe technieken. âWij geloven in kringlooplandbouw. Dat geldt voor alle producten, ook bijvoorbeeld de granen voor Quaker.â Chips blijft een groot product waarvoor grondstoffen nodig blijven. De fabrieken in Broek op Langedijk en het Belgische Veurne draaien op volle capaciteit. Het is een groeimarkt. In Polen wordt gebouwd voor de Poolse en Duitse markt. Doritoâs worden gemaakt van regionaal geteelde mais. Voor de noten is ook een logistiek duurzamere oplossing gevonden: die laat PepsiCo tegenwoordig deels in Spanje in produceren.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij