Skip to content

Uitgaven aan voedsel lager, aandeel duurzaam stijgt

Nederlanders hebben in 2020 9% minder uitgegeven aan voedsel, vooral door de coronamaatregelen.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Het Beter leven-keurmerk is op basis van omzet (circa € 3 miljard) het grootste keurmerk. - Foto: ANP premium

Het Beter leven-keurmerk is op basis van omzet (circa € 3 miljard) het grootste keurmerk. - Foto: ANP

Nederlanders hebben in 2020 9% minder uitgegeven aan voedsel, vooral als gevolg van de beperkende coronamaatregelen. De bestedingen aan duurzaam voedsel zijn wel toegenomen, zo blijkt uit de monitor duurzaam voedsel.

In 2020 werd met € 51.309 miljoen in totaal 9% minder uitgegeven aan voedsel dan in 2019. Het aandeel duurzaam voedsel nam wel toe. In dit segment werd in 2020 in totaal € 8,2 miljard uitgegeven, een groei van 7% ten opzichte van het jaar ervoor. Het marktaandeel duurzaam voedsel is daarmee toegenomen van 14% naar 16%. Dit komt vooral door groei bij supermarkten en speciaalzaken voor duurzame voeding. De bestedingen aan duurzaam voedsel stegen met 21% in het supermarktkanaal. Dat is een grotere stijging dan de bestedingen aan alle voedsel in dat kanaal (+9%).

Omzet foodservice daalde fors

De omzet van voedsel via foodservice (horeca en cateraars) daalde in 2020 fors, met 37%. De bestedingen aan duurzaam voedsel werden in dit segment nog zwaarder getroffen, met een daling van 46%. De omzetgroei van producten met een keurmerk vond bij vrijwel alle productgroepen plaats, met uitzondering van koffie en thee. Het keurmerk On the Way to PlanetProof groeide het snelst, met 41%. Het Beter leven-keurmerk is op basis van omzet (circa € 3 miljard) het grootste keurmerk, gevolgd door biologisch.(€ 1,6 miljard.)

Verduurzamen voedselproductie

Demissionair minister Carola Schouten van landbouw vindt de toename van het aandeel duurzaam voedsel een positieve trend die past bij haar landbouwvisie. Ze ziet ook nadrukkelijk een rol voor consumenten “Het is belangrijk dat als boeren, tuinders en vissers zich inzetten voor het verduurzamen van de voedselproductie, er vanuit de consument ook vraag naar is”, schrijft Schouten in een brief aan de Tweede Kamer. Schouten heeft met supermarktbrancheorganisatie CBL afspraken gemaakt om samen te kijken hoe duurzaamheid bij supermarkten en voedselverwerkende bedrijven gemonitord kan worden. Er wordt dan onder andere gekeken naar welke indicatoren ingezet kunnen worden. Vorig jaar heeft Stichting Milieu Centraal met subsidie van LNV een voorlichtingscampagne gehouden over duurzaamheidskeurmerken op voedsel, om consumenten inzicht te geven in de duurzaamheid van producten. Dit jaar wordt deze Keurmerkenwijzer geactualiseerd.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Mariska Vermaas

Redacteur