De stijging in de besteding is daarom ook grotendeels te verklaren doordat er steeds meer duurzame producten in de schappen liggen. Foto: ANP
In dit artikel
Er verschijnen steeds meer duurzame producten in de winkelschappen en in het winkelmandje. De bestedingen aan duurzaam voedsel steeg ten opzichte van 2019 met 7%.
Duurzaamheidskeurmerken
Voor dit onderzoek ziet de monitor duurzaam voedsel als producten die beschikken over een onafhankelijk gecontroleerd duurzaamheidskeurmerk zoals: Beter Leven, Fairtrade, ASC, Biologisch, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ Cerified. Voor deze duurzame producten wordt in het productie- en verwerkingsproces meer rekening gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht.Beter Leven grootste omzet
Uit onderzoek van Smart Food Monitor blijkt dat 16% van de Nederlanders bewust kiest voor producten met een keurmerk. De stijging in de besteding is daarom ook grotendeels te verklaren doordat er steeds meer duurzame producten in de schappen liggen. De keurmerken On the way to PlanetProof en Rainforest Alliance laten de grootste procentuele stijging zien, een groei van 41%. Beter Leven heeft de grootste omzet met bijna â¬Â 3 miljard, 34% van de totale besteding aan duurzaam voedsel. Daarna volgen Biologisch en UTZ Certified.Horecasluiting
Daarnaast steeg de omzet van duurzame producten ook door de horecasluiting. Doordat er niet meer buiten de deur gegeten kon worden, is de consument meer duurzame diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden gaan kopen. Vrijwel alle omzetten van duurzame producten zijn gestegen. Aardappelen, groenten, fruit, brood, granen, koek en gebak en zuivelproducten maakte allemaal een groei door. Met name eieren springen eruit met een stijging van 26%, dit is te verklaren doordat veel supermarkten vanaf 2020 een minimumeis stelde van 1 ster Beter Leven op hun assortiment.Speciaalzaken grote winnaar
De enige achterblijver was koffie en thee met een daling van 19%. Dat komt doordat de horeca grote delen van vorig jaar gesloten was. In de supermarkten steeg de omzet van duurzame koffie en thee wel, deze productcategorie had een omzetgroei van 34%. De speciaalzaken zijn volgens de monitor de grote winnaar als het gaat om omzetstijgingen. Vanaf 2015 groeide deze nauwelijks, maar in 2020 nam het een grote vlucht, met 9%. Dit wordt verklaard door de sluiting van de foodservice in 2020.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij