Europese consumentenorganisaties vinden dat kinderen te veel worden blootgesteld aan reclame voor ongezonde voeding. - Foto: Canva
In dit artikel
Influencers promoten ongezonde producten
Reclames voor ongezonde producten zorgen ervoor dat kinderen ongezonder gaan eten, is de overtuiging van de consumentenorganisaties. âIn Europa kampt 1 op de 3 kinderen met obesitas of overgewicht. In Nederland ligt dat percentage op 15%. Kinderen krijgen dag in, dag uit reclames voor ongezonde voeding voorgeschoteld via tv, in winkels, op straat en online. Influencers promoten ongezonde producten op YouTube, Instagram en TikTok. Ook zijn er challenges met frisdranken op Instagram en zakjes chips die stiekem in een videogame zijn gestopt. En zijn er aantrekkelijke fastfoodadvertenties op plekken waar veel kinderen komen.âKinderen krijgen dag in, dag uit reclame voor ongezonde voeding voorgeschoteldDe Europese Commissie moet ingrijpen, vindt Molenaar. âHet is gewoon onmogelijk voor kinderen om advertenties te negeren waarin voedsel wordt gepromoot dat ze slechts af en toe zouden moeten eten. Dat moet afgelopen zijn.â
Consumentenbond wil totaalverbod
De Consumentenbond wil een totaalverbod op online marketing voor ongezonde producten gericht kinderen. En tv-reclames voor dit soort producten moeten tussen 6 uur en 23 uur taboe zijn. Verder wil de bond dat bedrijven de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie gebruiken om vast te stellen of een product gezond is. In Nederland zouden bedrijven de Schijf van Vijf kunnen gebruiken.Sinds 2005 hebben we reclames waarbij kinderen worden blootgesteld aan producten met een hoog vet-, suiker- of zoutgehalte al gehalveerdEU Pledge is het niet volledig eens met de conclusies uit het rapport waarmee de consumentenorganisaties in de aanval gaan. âIn tegenstelling tot de bewering van BEUC, werkt het systeem zeer duidelijkâ, reageert de organisatie. âDe 69 klachten in zeer korte tijd zijn allemaal behandeld. In acht gevallen bleken ze gegrond en hebben de adverteerders corrigerende maatregelen genomen. In andere gevallen zijn wijzigingen aangebracht terwijl dat volgens onze toezeggingen in de EU Pledge niet nodig was.â
Aangescherpte voedingscriteria
Ook houdt BEUC volgens de foodbedrijven geen rekening met de uitgebreide lijst van producten waarmee ze niet richting kinderen mogen adverteren. Onder aangescherpte voedingscriteria vallen sinds juni 2021 onder meer chocolade, zoetwaren, frisdranken, ijs en chips. Het voorgestelde verbod op tv-reclames overdag gaat volgens EU Pledge te ver, omdat dit ook de reclamemogelijkheden voor volwassenen belemmert. âSinds 2005 hebben we de reclames waarbij kinderen worden blootgesteld aan producten met een hoog vet-, suiker- of zoutgehalte al gehalveerd.â De bewering dat kinderen online worden gebombardeerd met voedselreclame, is volgens de producenten sterk overdreven.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp