Daniƫlle Bruin bekijkt de groei van de paarse broccoli die wordt gebruikt voor het concept Redi. - Foto: Bejo
In dit artikel
Veredelaar Bejo gaat dieper de keten in om beter aan te sluiten bij de wensen van de consument. Gezond, makkelijk en lekker zijn de eisen waaraan groenten moeten voldoen.
Paarse groente gezonder
Daarom introduceert het Noord-Hollandse bedrijf steeds nieuwe concepten, zoals nu de paarse broccoli Redi. Ć¢ĀĀAlle paarse groenten zijn per definitie gezonderĆ¢ĀĀ, weet Bruin, die van een rol in de verkoop binnendienst is getransformeerd naar food & value chain manager. Ć¢ĀĀAls groente paars is, is het bijzonder goed voor hart- en bloedvaten, helpt het je geheugen, gaat ze veroudering tegen en bevat ze antioxidanten.Ć¢ĀĀ [caption id="attachment_44299" align="alignleft" width="300"]
Kleur en diversiteit in het schap
Concepten als Redi geven bovendien kleur aan de winkelschappen, stelt Bruin. De vollegrondsgroenten kunnen nog een voorbeeld nemen aan het tomatenschap, vindt ze. Ć¢ĀĀDat is al heel erg ontwikkeld met veel keuze in echt verschillende producten. Daar kunnen de vollegrondsgroente, waar wij in gespecialiseerd zijn, stappen in maken. Wij willen diversiteit in de winkelschappen. Om die producten ook echt aan de man te brengen, is informatieverstrekking heel belangrijk: wat zit er in groente, waarom zijn ze goed voor je en wat kun je ermee. We geven inspiratie mee: wat is er allemaal mogelijk met een product. Op verschillende evenementen houden we kookdemonstraties.Ć¢ĀĀVollegrondsgroenten kunnen een voorbeeld nemen aan diversiteit in het tomatenschapSmaak is essentieel om consumenten vast te houden. Zeker als het product rauw wordt geconsumeerd, moet de smaak uitmuntend zijn. Daarom test Bejo de smaak van wortelen, een belangrijk product voor het veredelingsbedrijf, regelmatig bij een onafhankelijk testpanel. Zo weet het bedrijf hoe bepaalde genetica zich ontwikkelt op smaakgebied. Ć¢ĀĀDit helpt ons om kritisch te zijn. We hebben ruim 1.000 rassen in veertig gewassen. Dan moet je gerichte keuzes maken om je portfolio beheersbaar te houden.Ć¢ĀĀ
Multitalenten voor hele keten
Eigenlijk moeten groenten allemaal multitalenten zijn. Een teler stelt immers andere eisen aan een ras dan de verwerker, handelaar, retailer en zelfs de consument. Ć¢ĀĀDaar proberen wij zo goed mogelijk een combinatie van te maken. Liefst hebben we natuurlijk rassen met een goede opbrengst, kwaliteit, uniformiteit, resistenties, robuustheid en houdbaarheid. Voor een concept is jaarrond beschikbaarheid ook heel belangrijk.Ć¢ĀĀ Om door de keten heen succesvol te zijn, moet je weten wat alle schakels willen. Daar gaat Bruin zich nog meer op werpen. Ć¢ĀĀOnze vertegenwoordigers hebben goed contact met de telers en halen daar informatie op. Ik wil intensiever in gesprek met verwerking en retail, om daar meer ketensamenwerking te creĆĀ«ren.Ć¢ĀĀ Een andere concept dat in de pijnlijn zit, is een borrelhapje van spruiten. Ć¢ĀĀOok echt een powerfood. Net als boerenkool, dat dankzij influencers vanuit de Verenigde Staten zoĆ¢ĀĀn trend werd.Ć¢ĀĀEetmomenten
Bejo gaat eveneens met bleekselderij aan de slag (Krunchelly selderij sticks) en het bedrijf wil de koolrabi in verschillende kleuren in de schijnwerpers zetten. Een verse ui komt in bosjes in het schap, het concept heet Delicioni. Ć¢ĀĀWe willen in alle dagelijkse eetmomenten groente implementerenĆ¢ĀĀ, zegt Bruin gedreven. Ć¢ĀĀDat kan echt. Ook sociale media gebruiken we om te laten zien wat onze groenten allemaal kunnen. Onze Bejo Bowls, verschillende recepten voor groentecombinaties, inspireren ook. Ik kan hier de hele dag over doorpraten, de mogelijkheden zijn eindeloos.Ć¢ĀĀMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collegaās, ervaren redacteurs Ć©n experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst