Skip to content

Jumbo groeit flink door, Aldi en Lidl leveren in

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: ANP

Foto: ANP

Het marktaandeel van supermarktketen Jumbo is afgelopen jaar fors toegenomen. Aldi en Lidl hebben moeten inleveren op hun marktaandeel. Albert Heijn is nog altijd de grootste supermarktketen in Nederland.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. Het marktaandeel van Jumbo steeg van 19,2% naar 21%. Het aantal winkels breidde uit van 618 naar 669. De aanwas kwam afgelopen jaar vooral door de ombouw van de 47 Emté-filialen. Jumbo nam in 2018 70 winkels Emté winkels over van Sligro. Ook werden zes Agrimarkt-winkels van coöperatie CZAV overgenomen. In 2020 wil Jumbo zo’n 25 winkels openen in Nederland en 12 tot 15 in België.

Coop groeit ook

Ook Coop nam Emté-filialen over van Sligro. Het marktaandeel steeg dan ook van 3,3% naar 3,7% en het aantal winkels van 290 naar 314. Het marktaandeel van Aldi daalde van 6,1% naar 5,9%. Het aantal winkels bleef met een verschil van 1 ongeveer gelijk.

Lidl leverde 0,2 procentpunt in en noteerde een marktaandeel van 10,7%. De supermarktketen verloor hiermee voor het eerst, na jaren van groei, marktaandeel. Wel groeide het aantal winkels van 417 naar 425.

Het aandeel van Albert Heijn bleef gelijk op 34,9%. Het aantal winkels nam toe met 10 tot 980.

Plus supermarken breidde het winkelaantal uit met 7 winkels, waardoor het marktaandeel groeide naar 6,5%.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur