Frank Janssen, manager bij het Nederlands Bakkerij Centrum, vindt de campagne om brood te promoten belangrijk voor de bakkerijsector.
In dit artikel
In Nederland en België loopt de komende twee jaar een campagne om de broodverkoop te stimuleren. Brussel geeft daar ruim â¬Â 3,5 miljoen subsidie voor. De promotiecampagne is belangrijk voor de bakkerijsector.
Broodvervangers drukken verkoop brood
Daarnaast zorgde de opkomst van broodvervangers, zoals cruesli, havermout en crackers, voor druk op de broodverkoop, zegt Janssen. âDie zijn op de markt gebracht door merken met vaak een flink reclamebudget om de verkoop te stimuleren. In 2009 lag de consumptie in Nederland op 61,7 kilo brood per hoofd van de bevolking. In 2017 was dat gedaald naar 48,7 kilo.âDoor hardnekkige misverstanden is de populariteit van brood afgenomenVolgens Janssen wil de bakkerijsector weerstand kunnen bieden tegen de reclamebudgetten van de producenten van broodvervangers. âWij willen de goede eigenschappen van brood onder de aandacht brengen van de consument. Er is veel aandacht voor gezond eten. Maar dat is vaak gericht op groenten en fruit, terwijl brood ook heel gezond is. Dat vinden consumenten belangrijk. Dat zie je terug in de toenemende consumptie van volkorenbrood. Inmiddels geeft 47% van de huishoudens aan regelmatig volkorenbrood te kopen.â
Geld voor campagne
Om het tij te keren, hebben de bakkerijsectoren in Nederland en België een subsidieaanvraag ingediend bij de Europese Commissie. Vorige week werd bekend dat de aanvraag is gehonoreerd. Brussel heeft een subsidiepotje voor de promotie van voedingsmiddelen. Sinds 2017 valt ook brood onder de regeling. Daar heeft de bakkerijsector toen direct gebruik van gemaakt. Van 2018 tot en met 2020 is ook een promotiecampagne voor brood gehouden in Nederland, Vlaanderen en Wallonië. Janssen: âHet doel was om de broodconsumptie te stabiliseren. Dat is goed gelukt. Eind 2019 zat de consumptie op 50,1 kilo tegenover 48,7 kilo in 2017. Maar in het coronajaar 2020 daalde de totale consumptie. Ongeveer 21% van het brood wordt buitenshuis geconsumeerd. Door de sluiting van de horeca viel die afzet weg. De thuisconsumptie van brood is vorig jaar echter wel blijven stijgen.â Lees verder onder de grafiekSubsidieaanvraag
Bij de beoordeling van de subsidieaanvraag kijkt de Europese Commissie naar drie zaken, zegt Janssen. âHet eerste criterium is of de promotiecampagne relevant is. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar gezondheid. Brood is gezond en als de consumptie daalt, kan dat nadelige effecten hebben voor de volksgezondheid. Ook moet er een Europese invalshoek zijn. Brood wordt gebakken van graan dat op Europese akkers is geteeld.â Ten tweede moet aantoonbaar zijn dat de campagne impact gaat hebben. Janssen: âWe hebben met de eerste campagne al kunnen aantonen dat de broodconsumptie is gestegen in de jaren dat de campagne liep. Dit alles moet je goed kunnen onderbouwen met cijfers. Ons doel is om in 2023 uit te komen op rond de 53 kilo brood per hoofd van de bevolking. Een extern bureau gaat namens de Europese Commissie onderzoeken of de campagne het beoogde effect heeft. Ten derde moeten we in de aanvraag opnemen welke activiteiten we gaan ondernemen. De subsidieregeling geldt voor de hele EU en voor alle basisvoedingsmiddelen. De Europese Commissie heeft van alle subsidieaanvragen die van ons op nummer één gezet.âWeek van het Brood
De promotiecampagne gaat lopen in 2022 en 2023. De campagne start met de Week van het Brood, die eind januari 2022 wordt gehouden. Janssen: âHet is meer dan 10 jaar geleden dat deze activiteit in Nederland is georganiseerd. In België doen ze het voor de eerste keer. Daarnaast komen er radiospotjes, televisiespotjes en andere reclame-uitingen. Het doel van onze campagne is om Nederlanders hun liefde voor brood terug te geven en te laten zien dat brood gezond en lekker is en een product dat dicht bij huis wordt geproduceerd.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp