Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn. - Foto: ANP
In dit artikel
Supermarktketen Albert Heijn wil bewustwording en consumeren van gezonde voeding meer stimuleren.
De beweging naar beter eten moet ketenbreed en met nieuwe initiatieven worden versneld. Dat zegt CEO van Albert Heijn Marit van Egmond bij de presentatie van haar boek âSamen op weg naar beter etenâ. Dat versnellen gebeurt niet alleen met vertrouwde partners en leveranciers, zegt Van Egmond, maar ook met kleinere initiatieven en startups.
Gezonde voeding promoten
Met het boek âSamen op weg naar beter etenâ zet Albert Heijn een nieuwe stap in het zichzelf profileren als supermarkt die gezonde voeding promoot. âHet geeft inspiratie van denkers en doeners die onderstrepen dat voedsel een essentiële rol speelt in de grote uitdagingen van deze tijdâ, meldt AH.
AH-CEO Marit van Egmond schreef het dinsdag verschenen â en gratis te downloaden â boek. âDe afgelopen tijd is de aandacht voor voeding, wat het met je doet, wat het betekent voor de maatschappij en de impact op de planeet, sterk toegenomenâ, verklaart Van Egmond. âWe staan op een kantelpunt. De urgentie om het beter te doen werd nog nooit door zoveel mensen gevoeld.â
Albert Heijn zegt te streven naar een gezonde leefstijl voor iedereen door beter eten makkelijk, betaalbaar en lekker maken. Onder meer door jong te leren wat voeding met je doet.
Minder suiker, zout en vet
In het duurzaamheidsverslag rapporteert AH over de voortgang die het bedrijf maakt in het aanbod van beter eten. Zo werd vorig jaar het Beter Eten Magazine gelanceerd en in Huismerk-artikelen wordt structureel suiker, zout en vet verlaagd. Van Egmond: âWe zijn trots op wat we al bereikt hebben, maar beseffen ook dat we nog stappen te zetten hebben.â
In het boek gaat Van Egmond onder meer in gesprek met Marcel Levi, hoogleraar interne geneeskunde en bestuursvoorzitter Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, met Ahmed Aboutaleb, de burgemeester van Rotterdam, en met Louise Fresco, bestuursvoorzitter van de Wageningen Universiteit.
Daarnaast komen onder meer met Chantal Linders (GreenHabit), Chloe Rutzerveld (food designer), Dalila Sayd (Het Eetschap), Marieke van Schaik (Rode Kruis), Auke-Florian Hiemstra (Naturalis), Mark Kulsdom (Dutch Weed Burger), Elisah Pals (Zero Waste Nederland), Christ en Jacqueline Monden (De Kruidenaer), Mark Post (Mose Meat) en Olaf van der Veen (Orbisk) aan het woord.
Op 21 en 22 januari 2022 houdt AH voor de eerste keer het Beter Eten Festival in Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij