Skip to content

Promotie gezonde voeding is nodig

Updated on:
Commentaar
Food & Health
Foto: Canva premium

Foto: Canva

De Europese Unie kent een subsidieregeling voor de promotie van basisvoedingsmiddelen, zoals brood, noten, zuivel en groenten en fruit.

Brussel vindt deze voedingsmiddelen gezond en daarom moet de consumptie worden gestimuleerd. Zo is bijvoorbeeld Europese subsidie mogelijk bij levering van zuivel, groenten en fruit aan leerlingen op school. En de bakkerijsectoren in Nederland en België krijgen subsidie voor een campagne om de verkoop van brood te promoten.

Controle extern bureau

Omdat het publiek geld betreft stelt de Europese Commissie voorwaarden aan de campagnes. Er mag alleen algemene promotie worden gemaakt van voedingsmiddelen. De subsidie mag niet worden gebruikt om bepaalde merken aan de man te brengen. En de ontvangers van de subsidie moeten bewijzen dat hun campagnes de consumptie van het gezonde voedingsmiddel hebben verhoogd. Dat wordt gecontroleerd door een extern bureau.

Meningen verdeeld over gezond voedsel

Het is natuurlijk mooi voor de betreffende sectoren dat de verkoop van hun producten gestimuleerd kan worden met belastinggeld. Maar er is ook alles voor te zeggen dat de overheid de verkoop van gezonde voeding stimuleert. Bedrijven kunnen hun producten bijna niet aanprijzen als gezond. Daar zitten juridische haken en ogen aan. Bovendien is er nauwelijks een onderwerp waar de meningen zo verdeeld over zijn als over gezond voedsel.

Het is goed als de overheid duwtjes in de goede richting geeft

De zuivelsector vindt hun producten gezond. Veganisten denken daar heel anders over. Bakkers vinden brood gezond. In publicaties als De Voedselzandloper en Broodbuik wordt het tegenovergestelde beweerd. Bedrijven zijn daarom terughoudend om gezond voedsel als zodanig aan te prijzen. Maar consumenten hebben juist behoefte aan duidelijke, betrouwbare informatie over wat gezond is. Ze worden al overspoeld met reclame en de misleiding die daarmee gepaard gaat. Daarom is het goed als de overheid duwtjes in de goede richting geeft. Promotiecampagnes voor gezonde voedingsmiddelen kunnen daarbij helpen

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur