Skip to content

Prijzenslag AGF smeult met vaste lage prijsbelofte

Plus blijft Albert Heijn en Jumbo onderbieden om onderscheidend en goedkoopste te blijven in AGF.

Updated on:
Achtergrond
Retail
Supermarkten blijven elkaar met lage prijzen beconcurreren. - Foto: Albert Heijn premium

Supermarkten blijven elkaar met lage prijzen beconcurreren. - Foto: Albert Heijn

Jumbo heeft opnieuw meer producten met een vaste lage prijs uitgerust in AGF. Daar smeult nog altijd een prijzenslag.

De drie concurrenten Albert Heijn, Jumbo en Plus steken elkaar nog altijd naar de kroon met een basispakket groente- en fruitproducten tegen een vaste lage prijs. Dat blijkt uit een analyse van Groenten & Fruit.

Laagblijvers versus prijsfavorieten

Plus begon met deze campagne in 2019 door ‘laagblijvers’ te introduceren, Albert Heijn bracht de term ‘prijsfavorieten’ en Jumbo geeft deze producten het logo ‘vaste lage prijs’. Supermarktconcern Plus is daardoor niet meer onderscheidend met zijn campagne, maar kiest ervoor bij deze producten wel scherper op de prijs te zitten dan de concurrenten. Dat blijkt uit een prijsvergelijking, waarbij bijvoorbeeld cherrytomaten, sla en courgette bij Plus onder het prijsniveau van de concurrenten blijven. Voor deze vergelijking gaan we uit van een vergelijkbare kwaliteit.

Marge weggeven

Een Plus-ondernemer erkent dat marge wordt weggegeven met deze campagne. Plus blijft de concurrenten onderbieden om onderscheidend te blijven en de goedkoopste.

Wat opvalt is dat Plus een klein pakket ‘laagblijvers’ heeft in onbewerkte AGF-producten. Daarmee kan de keten ook beter haar wekelijkse aanbiedingen onderscheiden. We telden veertien ‘Laagblijvers’ in onbewerkte groente en fruit, terwijl Jumbo er rond de twintig heeft uitgerust met het logo. Albert Heijn heeft onder het label prijsfavorieten toch wel circa 40 onbewerkte groente- en fruitproducten geschaard.

Minder scherp onderscheid

Bij Albert Heijn zijn ook veel producten gelabeld met ‘prijsfavoriet’ die niet tot de hardlopers op de AGF-afdeling behoren, zoals chinese kool, spitskool en peultjes. De prijs voor deze Albert Heijn-prijsfavorieten wijkt dan weer niet af van de prijs bij Jumbo, waar voor deze producten niet een vaste lage prijs wordt beloofd. Daarmee is het instrument ‘vaste lage prijs’ voor de consument minder duidelijk en scherp geworden.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

jeroen verheul
Jeroen Verheul

Redacteur