Skip to content

Geurpod verandert water in frisdrank

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
In de dop van de bidon zit een pod die een geur afgeeft. Daardoor krijgt het water een smaakje. Foto: Air-up premium

In de dop van de bidon zit een pod die een geur afgeeft. Daardoor krijgt het water een smaakje. Foto: Air-up

Air-up verandert water in frisdrank. Niet door toevoegingen, maar door geuraroma‘s. Het bedrijf haalde onlangs € 40 miljoen op bij investeerders.

Een mens heeft zo’n twee liter water per dag nodig. Toch vinden de meeste mensen water maar saai smaken. Het is niet voor niks dat een duizendtal bedrijven groot zijn geworden met het maken van verschillende drankjes. Maar toch brengt dit water met een smaakje ook veel problemen met zich mee. Mensen consumeren een ongezonde hoeveelheid suiker en alle blikjes en plastic flesjes laten veel afval achter. Maar zo creatief als mensen zijn, verzinnen ze voor elk probleem vaak een oplossing. Bijvoorbeeld een gadget die het water in je flesje in een suikervrije cola zou kunnen veranderen. Het klinkt als iets uit een sciencefiction film, toch beweert het bedrijf ‘Air-up’ dit gemaakt te hebben.

Geur wordt smaak

Tachtig procent van de smaakbeleving komt voort uit geur. Dus als je een bidon zou maken die via het dopje geur kan afgeven, zou dat betekenen dat je gewoon water kunt drinken terwijl je toch een smaakje ervaart. Met dat idee begonnen de twee Duitse studenten Lena Jüngst en Tim Jäger voor een schoolproject aan hun idee voor Air-up. De geuraroma’s snuif je niet door je neusgaten naar binnen, zegt Lena Jüngst in een interview met De Volkskrant. “De aroma’s worden in het water opgenomen. Achter in je mond komen de geurmoleculen weer vrij en worden ze door de reukorganen opgepikt. Dat heet retronasaal ruiken. De geur wordt dan een smaak, het brein maakt daar geen onderscheid in.”

Wereldmarkt veroveren

De geurpods op de bidon doen dus een trucje met je hersenen waardoor je het idee hebt smaak te ervaren. Met dit fascinerende idee veranderde dit schoolproject in een gigantisch bedrijf die er op uit is om binnenkort de wereldmarkt te veroveren. Air-up heeft hiervoor al € 40 miljoen opgehaald bij investeerders. Ze willen dit geld gebruiken voor verdere uitbreidingen binnen Europa en de Verenigde Staten.

Natuurlijke kruiden

Het bedrijf speelt in op de behoefte van mensen om minder plastic te verbruiken en denkt met dit product een gat in de markt gedicht te hebben. De Air-up flessen zijn te koop op hun website samen met verschillende geurpods. Een pod is goed voor zo’n 8 liter water en is gemaakt van natuurlijke kruiden. Er is keuze genoeg: cola, sinaasappel, vlierbloesem, bosvruchten en nog veel meer. Genoeg geurtjes om tussen te kiezen dus, of is het beter om smaakjes te zeggen?

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Viktor Bjarnason

Voormalig redacteur