Warme bakker Arend Kisteman uit Zwolle is voorzitter van de Nederlandse Brood- en Banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV). "Alleen het afgelopen jaar al zijn 160 thuisbakkers ingeschreven bij de Kamer van Koophandel." - Foto: Ronald Hissink
In dit artikel
Het aantal warme bakkers in Nederland groeide in tien jaar met 35%. Het aantal koude bakkers (met bijna geen eigen productie) daalde sinds 2011 met 5%, blijkt uit een analyse van Bakkers in Bedrijf van de laatste CBS-cijfers.
Ook in de bakkerijsector speelt het probleem van de vergrijzingArend Kisteman, voorzitter van de NBOV
Meer kleine bakkers
Opvallend is dat bij de warme bakkers vooral de kleine bedrijven het goed doen. Volgens het CBS telde Nederland begin dit jaar 1.355 warme bakkers met één werkzame persoon. Dat is bijna vier keer zoveel (+352%) als tien jaar geleden. Het aantal bakkersbedrijven met twee werkzame personen groeide met 14%. Ook het aantal grote bakkersbedrijven met 50 tot 100 werkzame personen groeide flink. Dat waren 35 in 2011 en nu zijn dat er 50. Dat is een groei van 43%. Het middensegment met vijf tot tien werkzame personen is echter fors gekrompen van 700 bedrijven in 2011 naar 470 bakkerijen dit jaar (-33%).Veel thuisbakkers
Arend Kisteman, voorzitter van de Nederlandse Brood- en Banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV), herkent de trend die CBS weergeeft, maar maakt ook een kanttekening. âCBS rekent alle bakkerijen mee, ook de thuisbakkers en de niet-westerse bakkerijen. Alleen het afgelopen jaar zijn al 160 thuisbakkers ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. NBOV gaat uit van 1.800 tot 2.000 ambachtelijke bakkerijen in Nederland die professioneel zijn opgezet. We zijn overigens blij met de komst van thuisbakkers. Die bedienen een belangrijke markt. Dat vertekent echter wel de CBS-cijfers.â Ook NBOV ziet, net als CBS, de trend naar meer kleinere bakkerijen maar juist ook grotere bedrijven. âOok in de bakkerijsector speelt het probleem van de vergrijzing. Veel kleine bakkerijen waar geen opvolger is, gaan op in grotere bedrijven en worden dan een filiaal.âLees ook: Campagne moet liefde voor brood aanwakkeren
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp