Foto: Canva
In dit artikel
Gepersonaliseerde voeding staat nog in de kinderschoenen en dat maakt het duur om aan deel te nemen.
Dat vertraagt de trend die consumenten kan helpen richting een gezonder leefpatroon. âOverheden en zorgverzekeraars kunnen de trend een lift geven door het financieel te stimulerenâ, zegt Peter Heshof van trends- en marketingbureau Bloom op de Newtrition X-bijeenkomst over gepersonaliseerde voeding. Dit event was dinsdag een onderdeel van Anuga, de beurs voor de voedingsmiddelen- en drankenindustrie die dit jaar in Keulen wordt gehouden. âEen snellere ontwikkeling van gepersonaliseerde voeding is ook in het belang van overheid en zorg, want door gezondheid te verbeteren kun je ziekten en dus zorgkosten voorkomen.â
In het concept gepersonaliseerde voeding is samenwerking tussen bedrijven de sleutel naar succes
Mariette Abrahams van het platform Qina voorziet ook een trage groei door de kosten die het concept gepersonaliseerde voeding met zich meebrengt. Het staat nog in de kinderschoenen. In het concept gepersonaliseerde voeding is samenwerking tussen bedrijven de sleutel naar succes, zei Abrahams. Qina heeft een database opgebouwd van ruim 400 bedrijven die actief zijn in gepersonaliseerde voeding. Daarmee brengt het de sector in kaart voor de industrie.
Kans voor voedingsmiddelenindustrie
Deze trend, die tot een gezondere bevolking zou kunnen leiden, is klein begonnen in 2012, schetst Abrahams, maar gaat onder de juiste voorwaarden de komende jaren terrein winnen. De Verenigde Staten zijn de bakermat van dit fenomeen en Europa en Azië volgen. Dit is een kans voor allerlei bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie. âDit is geen trend die volledig wordt gedomineerd door bedrijven als DSM en Nestlé, gepersonaliseerde voeding vraagt om een systeembenaderingâ, zegt Abrahams. âHet gaat over veel kleine bedrijven. Het is best gefragmenteerd. Meestal is er een start-up met een geweldig idee, maar die komt niet in zân eentje tot een goede uitvoering. Dus wordt naar partners gezocht voor de andere disciplines die nodig zijn om de massa mee te krijgen in de gedragsverandering naar een gezonder eetpatroon, wat gepersonaliseerde voeding beoogt.â
Het gaat over veel kleine bedrijven. Het is best gefragmenteerd
Heshof van Bloom maakt duidelijk dat wetenschappelijke onderbouwing essentieel is om van gepersonaliseerde voeding een succes te maken. âEn op de tweede plek de meerwaarde voor de planeet, duurzaamheid dusâ, vertelt Heshof, die ervan overtuigd is dat het menu plantaardiger wordt en vlees een smaakmaker. âBewust genieten, positieve voedselkeuzes maken. Daar draait het de komende jaren om. Dat moet meetbaar zijn. Consumenten willen nummers.â
Corona en gezonde voeding
Gezondheid is ons grootste goed, vat Heshof de stemming onder consumenten samen. Dat besef is door de coronapandemie aangezwengeld. âOok is wetenschap door de grootste groep omarmd, gezien de hoge vaccinatiegraadâ, stelt Heshof. De link van corona naar gezonde voeding is snel gelegd. Een one-size-fits-all-benadering werkt niet, omdat mensen anders reageren op voeding. âVergelijk het met apps als Netflix en Spotify, ook allemaal op ons als individu toegespitst. Omdat we allemaal iets anders willen. De consument is uniek en heeft dus unieke voeding nodig. Gebaseerd op je DNA, bijvoorbeeld. Daarbij moet gepersonaliseerde voeding lekker, makkelijk, een naadloze ervaring, en betaalbaar zijn en we moeten dus weten waarom we het eten; de wetenschappelijke onderbouwing van gezondheid.â
De consument is uniek en heeft dus unieke voeding nodig. Gebaseerd op je DNA, bijvoorbeeld.
Na de voorlopers, die sowieso enorm geïnteresseerd zijn in gezonde voeding, is nu de massa te verwachten in de trend gepersonaliseerde voeding. âDie kiest er doelbewust voor, om beter in je vel te zitten. Ik voorzie dat we over twee of drie jaar allemaal een digitale tweelingbroer- of zus hebben die ons adviseert bij voeding en het ook voor ons regelt.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst