Skip to content

Slimme verkoopmachines enorm in trek

De afzet van slimme verkoopmachines is in het afgelopen jaar enorm gegroeid, meldt Innovend.

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Links: Sander Sciarone, rechts: partner Frans Vermunt voor de Lockblox-automaat. De afzet van verkoopautomaten is enorm gestegen. - Foto: Innovend premium

Links: Sander Sciarone, rechts: partner Frans Vermunt voor de Lockblox-automaat. De afzet van verkoopautomaten is enorm gestegen. - Foto: Innovend

De afzet van slimme verkoopmachines is in het afgelopen jaar enorm gegroeid, meldt Innovend. Door de coronacrisis kiezen steeds meer consumenten ervoor om producten rechtstreeks bij de boer te halen. De enorme groei leidt tot meer vraag naar onbemande verkoopopties.

Het Nederlandse Innovend, een pionier in slimme inname- en uitgifte-oplossingen, heeft het afgelopen jaar zijn verkopen enorm zien groeien. Sinds 2014 houdt het bedrijf zich bezig met het ontwikkelen en verkopen van vending machines, de onbemande automaten. “Sinds juni vorig jaar zagen we de verkopen enorm toenemen. Dan hebben we het echt over dik dubbele cijfers”, vertelt directeur Sander Sciarone. Niet raar dat juist toen de vraag naar zijn slimme verkoopautomaten toenam, want consumenten deden vaker boodschappen bij de lokale boer om zo de drukte in de supermarkt te vermijden. “In de maanden na corona zag je een enorme omzetgroei in de boerenmachines, een automaat op een boerenerf waar de boer eigen producten verkoopt. Je ziet eigenlijk dat die routine erin is gebleven. De klant is bereid naar de boeren toe te komen en ik denk ook dat consumenten boeren een eerlijke prijs gunnen en hun producten hoger waarderen.”

Gemiddeld wordt de investering er in één seizoen al uitgehaald

Makkelijk in gebruik

De machines van Innovend zijn veelzijdig in te zetten en zijn volgens Sciarone makkelijk in gebruik, voor consument en voor verkoper. De door Innovend ontwikkelde software maakt de automaat veel meer dan de snackautomaat die we kennen van bijvoorbeeld stations. “De machine is naar eigen smaak in te richten. Een klein systeem is een goed begin, dat kan later eventueel worden uitgebreid. Gekoeld, ongekoeld en met verschillende uitgiftesystemen. Daarnaast is het allemaal computergestuurd, kan er gekoppeld worden met bestelapps, heeft de verkoper op afstand inzicht in wat hij verkoopt en weet hij ook wat moet worden bijgevuld.” Ongeveer 60% van de machines wordt verkocht in de agrarische sector, denkt Sciarone. “Dat stukje gemak maakt het aantrekkelijk. Gemiddeld wordt de investering er in één seizoen al uitgehaald, maar je bent wel heel afhankelijk van welke producten je verkoopt.”

Lokaal kopen en korte ketens

De trend van lokaal kopen en korte ketens blijft volgens Sciarone aanhouden. Hij merkt ook dat er in het buitenland steeds meer aandacht komt voor de slimme verkoopautomaten. “We leveren ook aan distributeurs in onder andere Duitsland en België en we krijgen voet aan de grond in Zwitserland. Zelfs in Canada worden onze machines nu geleverd.” Toch loopt Nederland op gebied van digitalisering in de boerderijautomaten nog wel voor.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur