Skip to content

Consument ziet meer gezonde snacks in supermarktschap

Nederlanders merken dat er meer gezonde snoep en snacks in he schap liggen, meldt Voedingscentrum.

Updated on:
Nieuws
Retail
Ruim drie kwart van de ondervraagden vindt dat er voldoende gezonde snacks te koop zijn in de supermarkt. - Foto: Canva

Ruim drie kwart van de ondervraagden vindt dat er voldoende gezonde snacks te koop zijn in de supermarkt. - Foto: Canva

Nederlanders merken dat er steeds meer gezonde snoep en snacks in de supermarktschappen te vinden zijn, blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum.

Het Voedingscentrum keek naar het snoep- en snackgedrag van de volwassen Nederlander. Hieruit bleek dat ruim drie kwart van de ondervraagden vindt dat er voldoende gezonde snacks te koop zijn in de supermarkt. Bij sportclubs kan er nog wel meer ingezet worden om de zichtbaarheid te vergroten, daar ziet maar 22% gezond aanbod. Op deze locaties zien de Nederlanders nog te veel ongezonde producten. Van de ondervraagden zegt 63% nog te veel chips, frisdrank en chocola te zien.

Minder snoepen

Steeds meer Nederlanders willen op de gezonde toer, blijkt uit het onderzoek. 19% van de ondervraagden is al begonnen met minder snoepen, 27% is dit van plan en nog eens 18% wil wel maar start niet meteen. De voornaamste reden om te snoepen is omdat het lekker is, zegt 74%. Maar ook gewoontes en sociale druk spelen een grote rol in het snacken.

In Nederland besteedden consumenten samen ongeveer 3,6 miljard aan snoepen en snacken. In 2019 was de netto omzet van de snoep en chocolaterieën 115 miljoen. In juli dit jaar liet PepsiCo een omzetgroei zien van 20,5%. PepsiCo is het bedrijf achter bekende snackmerken zoals Lays en Dorito chips.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur