Skip to content

Bastiaansen Bio en Vandersterre gaan meer samenwerken

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: Peter Roek

Foto: Peter Roek

Bastiaansen Bio gaat zich volledig toeleggen op de productie van biologische kaas. Kaashandel Vandersterre neemt vanaf 1 april de marketing en sales en het opleggen van de kaas voor haar rekening.

Dat hebben beide bedrijven bekendgemaakt op de Biobeurs in Zwolle. Momenteel werkt Bastiaansen nog met diverse partijen voor het opleggen van kaas. Marketing en sales vinden plaats op de productielocatie in Molenschot (N.-B.) onder leiding van Marja Bastiaansen. Zij werkt vanaf 1 april dit jaar vanuit het hoofdkantoor van Vandersterre in Bodegraven en blijft daar verantwoordelijk voor het Bastiaansen-portfolio.

In Staphorst beschikt Rouveen nog over een logistiek centrum voor Bastiaansenkaas. Dat gaat op termijn verdwijnen. De logistiek komt volledig in handen van Vandersterre. Betrokken werknemers bij Bastiaansen waarvan de functie vervalt, krijgen andere posities aangeboden binnen Rouveen of Bastiaansen Bio.

Samenwerking is niet nieuw

De samenwerking tussen Bastiaansen Bio en Vandersterre is niet nieuw. Ruim 25 jaar werken beide ondernemingen al samen. Zo regelt Vandersterre de biologische afzet onder private label aan de retail en de verkoop van USDA-kaas van Bastiaansen in de Verenigde Staten onder het merk Landana. Deze samenwerking verloopt naar tevredenheid van beide partijen.

Volumes kaas nemen toe

Marja Bastiaansen en Marten Bakker, commercieel directeur Vandersterre Nederland, zien de uitbreiding van de samenwerking als een logische vervolgstap. Bastiaansen ziet de volumes kaas verder toenemen, zowel in de markt als eigen afzet. Tegelijk komt er steeds meer concurrentie van ‘foliegerijpte’ biokaas. Sales en marketing vragen daardoor steeds meer tijd. “We stonden voor de keus: of zelf extra mensen aantrekken of het werk volledig uitbesteden.”

Vandersterre beschikt over een enorm palet aan afzetkanalen in tachtig landen

Gekozen is voor het laatste al blijft Marja Bastiaansen samen met een collega (productieplanning) betrokken bij de verkoop. “Wie kan het gevoel van een authentiek merk als Bastiaansen beter uitdragen dan Marja”, zegt Bakker. Hij is blij nu het volledige assortiment van Bastiaansen aan de man te kunnen brengen. Vandersterre beschikt over een enorm palet aan afzetkanalen in tachtig landen. Vooral buiten Nederland en Duitsland liggen er volgens hem nog veel kansen om kaas onder het merk Bastiaansen aan de man te brengen.

Snel delen