Skip to content

Meer verliezers dan winnaars bij voedingsbedrijven

De voedingsbedrijven kijken terug op een roerig jaar.

Updated on:
Business
Achtergrond
Extreme drukte bij het distributiecentrum van Jumbo vanwege de bevoorrading van supermarkten die veel verkopen door het coronavirus. Foto: ANP premium

Extreme drukte bij het distributiecentrum van Jumbo vanwege de bevoorrading van supermarkten die veel verkopen door het coronavirus. Foto: ANP

De voedingsbedrijven kijken terug op een roerig jaar. De meeste bedrijven moesten flink inleveren op omzet en winst. Een kleiner deel kon profiteren van de uitzonderlijke situatie in 2020.

Directeur Cees-Jan Adema van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) was vorige week op de jaarvergadering vol lof over de sector waar hij voor werkt. De levensmiddelensector heeft Nederland van voldoende voedsel kunnen voorzien tijdens een zeer lastig coronajaar.

Er is samen met de retail hard gewerkt om Nederland bevoorraad te houden

Adema somde de problemen op: “De out-of-home markt viel weg. Sommige bedrijven moesten hun hele logistiek omgooien. Havens waren gesloten, waardoor bedrijven hun grondstoffen heel ergens anders vandaan moesten halen. Bedrijven moesten vaak veel moeite doen om hun fabrieken draaiende te houden. Er is samen met de retail hard gewerkt om Nederland bevoorraad te houden. De crisis heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk de levensmiddelenindustrie is voor onze maatschappij. We kunnen ook onder zeer moeilijke omstandigheden productie en levering waarborgen.”

Impact corona

Uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2020 blijkt hoe sterk de impact van de coronacrisis is geweest. Vooral in de eerste helft van het jaar daalden omzet en winst zeer sterk bij een groot aantal bedrijven, vooral die met afzet in de out-of-home markt, de foodservice en de grootverbruikers. Bedrijven die vooral produceren voor de retail konden meestal wel een plus realiseren.

Bedrijfsresultaten

Uit de monitor blijkt dat bij 59% van alle levensmiddelenbedrijven het operationele bedrijfsresultaat in de eerste helft van 2020 is gedaald vergeleken met de eerste zes maanden van 2019. Bij 15% van de bedrijven kelderde het bedrijfsresultaat zelfs meer dan 50%. Slechts 26% van de bedrijven wist van januari tot en met juni 2020 een hoger bedrijfsresultaat te boeken dan in de eerste helft van 2019. Bij de rest (14%) is het gelijk gebleven.

Omzet bij 79% van de bedrijven gedaald

Dit zijn gemiddelden voor alle levensmiddelenbedrijven, wat wel aangeeft hoe hard de crisis heeft toegeslagen bij de bedrijven die vooral leveren aan de out-of-home markt, de foodservice en de grootverbruikers. Kijkend naar de omzet bij deze groep bedrijven constateert de FNLI dat de omzet bij maar liefst 79% van de bedrijven is gedaald in de eerste helft van 2020 ten opzichte van de eerste zes maanden van 2019. Slechts 12% van deze groep bedrijven wist de omzet te verhogen.

Niet zo heel veel ingeleverd

Maar ook bij de groep bedrijven die vooral voedingsmiddelen verkopen aan retailers en speciaalzaken was het niet allemaal koek en ei. Bij deze groep bedrijven ziet de FNLI dat de omzet bij 37% van de bedrijven is gedaald, bij 45% van deze bedrijven is het gestegen. De FNLI constateert dan ook dat de coronacrisis meer verliezers dan winnaars heeft opgeleverd.

Ondanks het moeilijke jaar heeft de levensmiddelensector over heel 2020 bekeken niet zo heel veel ingeleverd (zie tabel). Productiewaarde en exportwaarde daalden iets meer dan 1% ten opzichte van heel 2019. De sector heeft 1,3 % meer geïmporteerd. Het handelsoverschot (export- min importwaarde) daalde flink met 4,3%. De toegevoegde waarde daarentegen steeg met 1,4%.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur