Door algoritmes te combineren tot iets nieuws kunnen consumenten gezonde keuzes op een presenteerblaadje krijgen. - Foto: Canva
In dit artikel
Allerlei ondernemers storten zich volop op het faciliteren van gezonde voedingskeuzes. AI is een middel om de trend gepersonaliseerde voeding een slinger te geven.
Ziektebeelden voorspellen en voorkomen
Met gepersonaliseerde voeding wil InnerBuddies ziektebeelden voorspellen en voorkomen. Het bedrijf neemt het microbioom (bacteriën, schimmels en andere microben die zich bevinden in het spijsverteringsstelsel) als uitgangspunt, omdat dit veel invloed heeft op de gezondheid van de mens. Verschillende ziektebeelden worden direct met het microbioom gecorreleerd. Voeding heeft weer enorme invloed op het microbioom. âBewerkte producten hebben een zeer negatief effect op het spijsverteringsstelselâ, zegt Theeuwen. âZe kunnen de darmwand zelf beschadigen. Minder vlees eten is ook gezonder. Een flexitarisch dieet is goed.â Eind dit jaar wil InnerBuddies het eerste product live zetten op een platform en website die nu worden ontwikkeld. âHet is een groot onderzoeksgebied met veel nieuwe ontdekkingen. Daarom zoeken we daar samenwerking in. We bevinden ons echt nog in het beginstadium.ââStartups succesvol maken is ons doelâ
Het relaas vanuit de techniek kwam op de Dutch Food Day van Roy Lenders van Genzai, een investerings- en adviesbureau op het gebied van AI en ICT. âIedereen probeert geld te verdienen met dataâ, stelde hij nuchter. Lenders helpt allerlei bedrijven om de risicoâs te beperken met behulp van technische ondersteuning. âStartups succesvol maken is ons doel.â AI is daarvoor zeker een goede methode die kan worden toegepast in allerlei sectoren. Genzai is ook bezig in de trend gepersonaliseerde voeding, met de startup Verdify. âJe voert data in en daarop wordt een voedingspaspoort en eet- en beweegadvies gebaseerd. Recepten krijg je via een website.â Essentieel bij AI is dat je goede data invoert, onderstreept hij. âDat is de basis van alles, want beter worden de data nooit als je ermee aan de slag gaat. Dus moet je zo zuiver en volledig mogelijk beginnen.âVerdify winnaar Booster award
Verdify is een van de winnaars van de Booster award, die afgelopen vrijdag werd uitgereikt. De Booster is een stimulans (â¬Â 30.000) van Foodvalley voor initiatieven die obesitas tegengaan door gebruik te maken van gepersonaliseerde voeding. Verdify werkte samen met de bedrijven Eatch, Omnigen, MyMicroZoo en Universiteit Antwerpen aan het concept Ready to (h)eat maaltijden afgestemd op darmen, genen en richtlijnen. Andere winnaars zijn Happy Feet (gezonde keuzes op wandelevenementen) en J.A.App (digitale voedingsadviezen voor obese jongeren).Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp