Skip to content

AH rundvlees volgend jaar grotendeels van Nederlands rund

Albert Heijn huismerk assortiment rundvlees bestaat volgend jaar grotendeels uit Nederlands vlees.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: Albert Heijn premium

Foto: Albert Heijn

Het Albert Heijn huismerk assortiment rundvlees bestaat volgend jaar grotendeels uit vlees van Nederlandse koeien. Om dat doel te bereiken, gaan de melkkoeien uit het Beter voor Koe, Natuur en Boer-programma waarin de supermarktketen samenwerkt met A-ware ook voor vlees zorgen.

Volgens Albert Heijn is er bij klanten steeds meer behoefte aan producten van Nederlandse bodem. De supermarkt werkt toe naar 90% AH-rundvleesproducten van Nederlandse koeien, bij voorkeur van koeien met weidegang. De Excellent-rundvleesproducten blijven afkomstig uit Zuid-Amerika en ook het Greenfields assortiment met rundvlees uit Ierland blijft in de schappen. Het aandeel van rundvlees uit Nederland en de EU voor het huismerk was altijd volatiel, afhankelijk van de marktomstandigheden.

Dubbeldoel koeien

In het Beter voor Koe, Natuur en Boer-programma zitten uiterlijk 2022 ongeveer 450 deelnemende melkveebedrijven. Volgens een woordvoerder gaan alle melkveehouders hun koeien leveren voor het rundvlees van AH. De afgemolken koeien worden eerst afgemest voordat ze worden geslacht. Dat gebeurt in samenwerking met Heijdra Vleesvee. Boeren die de dubbeldoel koeien leveren krijgen een meerprijs. Wat die meerprijs is, kon een woordvoerder niet zeggen vanwege concurrentiegevoelige informatie. Vorig jaar introduceerde AH het Nederlandse dubbeldoel rundvlees kleinschalig in 25 winkels. Dat is inmiddels uitgebreid naar 150 winkels en dit jaar moet dat zijn gegroeid naar 250 filialen. Volgend jaar heeft AH dit rundvleesassortiment in alle winkels in Nederland. Constantijn Ninck Blok, directeur Vers bij AH vertelde eerder dit jaar in een interview met Food&Agribusiness dat het een opgave was om voldoende volume van het rundvlees bij elkaar te krijgen.

Toeslag voor boeren

Ook Jumbo kondigde vorige maand aan rundvlees van Nederlandse melkkoeien die weidegang hebben gehad te verkopen. Deze koeien zijn afkomstig van leden van FrieslandCampina en worden verwerkt bij Verhey Vlees, onderdeel van Van Loon Group. Boeren die hieraan meedoen krijgen een opslag van 5 cent per kilo geslacht gewicht. Boeren die al het uitstootvee leveren krijgen nog een toeslag van 2 cent per kilo geslacht gewicht.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur