Skip to content

CBL: meer inzicht risico’s in productieketens

Supermarkten hebben steeds beter in beeld waar de risico's in de productieketen zitten.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Van de supermarkten heeft inmiddels 84% inzicht in risico's in de productieketen, - Foto: Albert Heijn premium

Van de supermarkten heeft inmiddels 84% inzicht in risico's in de productieketen, - Foto: Albert Heijn

Risico’s in productieketens zijn steeds beter in beeld bij Nederlandse supermarkten. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL).

De risico’s, zoals kinderarbeid of milieuschade, kunnen beter worden ingeschat omdat de herkomst van producten duidelijk in kaart gebracht is. In 2020 had nog maar 68% van de supermarkten inzicht in deze risico’s, dat is nu gestegen naar 84%. De productieketens zijn steeds beter in beeld. Waar dit vorig jaar nog 69% was, is dat in 2021 gestegen naar 75%. Dit blijft nog wel een van de grootste uitdagingen voor de branche. In 2020 lieten supermarkten al zien dat het beleid op het gebied van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (Imvo) steeds beter op orde kwam, 88%. Dit jaar is dat gestegen naar 91%, blijkt uit een rondvraag van het CBL.

Concreter beleid

De stijging is te verklaren doordat sommige retailers onderwerpen van het Imvo-beleid hebben uitgebreid. Een voorbeeld hiervan is het expliciet toevoegen van leefbaar loon, een loon waarmee iemand in zijn basisbehoeften kan voorzien. In 2018 ondertekende de supermarktenbranche het Imvo-conveant Voedingsmiddelen. Het beleid wordt volgens het CBL steeds concreter. Op dit moment heeft 68% acties en 85% doelstellingen opgesteld om de risico’s in de keten te verkleinen.

Leefbaar-loon

Zo zijn de supermarkten het afgelopen jaren een samenwerking aangegaan met IDH, een organisatie die zich inzet voor duurzame handel, om bananenboeren een eerlijke prijs te geven voor hun producten. Begin dit jaar was de nulmeting om te achterhalen wat het leefbaar loon-gat is, de kloof tussen het bestaande en benodigde loon. Doel is om dit gat te dichten. In 2022 worden de resultaten hiervan verwacht. Een leefbaar loon garanderen is voor supermarkten onderdeel van het verduurzamen van de keten. Enkele projecten van het Imvo-beleid zijn de verduurzaming van de theeketen van Superunie en de verbetering van levensomstandigheden in de koffieketen van Jumbo.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur