Skip to content

Nadruk op leefruimte in campagne Dierenbescherming

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: Henk Riswick premium

Foto: Henk Riswick

De Dierenbescherming is gestart met een nieuwe bewustwordingscampagne in het kader van de jaarlijkse Beter Leven Week.

Het thema is: ruimte. In de Beter Leven week van 25 t/m 31 oktober maakt de Dierenbescherming via tal van uitingen in de media duidelijk dat consumenten door hun koopgedrag invloed hebben op de ruimte die landbouwhuisdieren krijgen. De nadruk in de campagne ligt vooral op de leefruimte die de dieren die onder drie sterren leven krijgen ten opzichte van hun soortgenoten zonder keurmerk. De Dierenbescherming is van mening dat landbouwhuisdieren op veel veehouderijbedrijven minder ruimte krijgen dan ze volgens de dierwelzijnsorganisatie nodig hebben voor een goed welzijn.

Reactie LTO

LTO laat in reactie weten dat Nederlandse boeren goed en gezond vlees, zuivel en eieren produceren volgens de hoogste standaarden, die voldoen aan wettelijke eisen voor diergezondheid, dierenwelzijn en omgeving. Boeren zetten zich daarbij dagelijks in om zich nog verder te verbeteren op het gebied van dierenwelzijn. Dit doen zij in samenwerking met andere partijen en organisaties, bijvoorbeeld via marktconcepten of kwaliteitssystemen waarin eisen worden opgenomen over het dierenwelzijn. Belangrijk is volgens LTO dat wordt gekeken welke invloed de aanpassingen ten behoeve van dierenwelzijn hebben op de diergezondheid, de omgeving en het verdienvermogen van de boer.

Opinie-onderzoek

Uit opinie-onderzoek door Motivaction, in opdracht van de Dierenbescherming, blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders (62%) vindt dat het verboden moet worden dat dieren in de veehouderij minder ruimte krijgen dan nodig is voor een goed dierenwelzijn. De voorgelegde stelling luidde: ‘Het moet verboden worden om dieren in de veehouderij te houden op minder ruimte dan ze nodig hebben voor een goed dierenwelzijn.’ Op de vraag: ‘Wist je dat dieren op veel veehouderijbedrijven minder ruimte krijgen dan ze volgens de Dierenbescherming – die zich baseert op wetenschappelijk onderzoek – nodig zou hebben voor een goed welzijn?’, antwoordde 18% van de ondervraagden zich daar volledig van bewust te zijn. 46% van de 1.217 mensen uit het StemPunt-panel van Motivaction gaf aan daar enigszins van op de hoogte te zijn.

Supermarkten

Veel supermarkten haken volgens de Dierenbescherming in op de bewustwordingscampagne door aandacht te vragen voor diervriendelijker geproduceerde producten. De invloed van het Beter Leven-keurmerk op het koopgedrag is groot. Bij varkens en kippen is of wordt eén ster van het Beter Leven-keurmerk al de norm. Dit voorjaar kondigden alle supermarkten aan over te zullen stappen op kip met minimaal één ster van het Beter Leven-keurmerk.

Beter Leven-keurmerk is het grootste keurmerk voor dierlijke producten in Nederland en is in 2007 bedacht en opgezet door de Dierenbescherming. Momenteel vallen zo’n 38 miljoen kippen, koeien en varkens onder het keurmerk. Ongeveer 1.960 boerenbedrijven doen mee. Er zijn meer dan 6.000 producten waarin producten met het Beter Leven-keurmerk zijn verwerkt, goed voor een omzet van € 2,5 miljard. Dat is zo’n 43% van de top 10-keurmerken in Nederland.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen