Biologische groente in het schap bij Albert Heijn. - Foto: ANP
In jargon heet het een omnichanel-loyaltyprogramma. In gewone mensentaal een nieuwe abonnementsvorm: Mijn Albert Heijn Premium.
Voor â¬Â 12 per jaar krijgt de klant altijd 10% korting op het biologische assortiment, allerlei voordeeltjes met spaar- en koopzegels en extra aanbiedingen. Het voordeel zal tot meer dan â¬Â 100 bedragen, belooft Albert Heijn.
De grootgrutter wil klanten ertoe bewegen vaker voor biologische producten te kiezen. Dit past binnen de Europese strategie om dit segment te laten groeien. Uit onderzoeken blijkt dat veel consumenten sympathie voor biologisch hebben, maar dat prijs vaak een drempel is om deze producten ook te kopen. De keten neemt zelf het initiatief, en heeft vooraf geen overleg hierover met brancheorganisaties gehad.
Marktmacht Albert Heijn
Albert Heijn pakt als ketenregisseur nu de regierol, en geeft 10% korting op deze producten. Een prima initiatief om de verkoop te stimuleren. Natuurlijk zit hier ook een eigen voordeeltje aan rondom digitalisering, sparen, et cetera. Premium is de Bonuskaart plus. De Bonuskaart bestaat al sinds 1998; de app sinds 2009.
Aan de actie zit wel een rafelrandje. Als ketenregisseur bepaalt de keten meteen ook dat leveranciers meebetalen aan de korting. De biologische branche zal het niet hardop zeggen, want deze is blij met de extra aandacht, maar de wenkbrauwen staan wel ietwat gefronst. Er is ook geen keuze om mee te doen. Iedereen in de keten moet! Dat heet marktmacht.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp