Hoofdkantoor van het Deense slachtconcern Danish Crown in Randers. Foto: Danish Crown
In dit artikel
Deense supermarkten willen geen vlees meer van Danish Crown waarvan op de verpakking wordt beweerd dat het van âklimaatgecontroleerde varkensâ afkomstig is. Het einde van een reclamecampagne, maar niet het eind van de klimaatinspanningen van het concern.
Feeding the future
Danish Crown lanceerde eerder dit jaar zijn nieuwe concernstrategie onder de titel âFeeding the futureâ. Doelstelling is om vlees van zijn imago als klimaatzondaar af te helpen. Einddoel is concreet een klimaatneutrale productie van stal tot winkel in 2050. Dat dit niet alleen kan worden bereikt met reclameslogans, beseft Danish Crown ook wel. Zo ziet het concern een investeringsbehoefte van â¬Â 2,3 miljard in technologie en stalbouw. Voor de realisering van de klimaatemissie-ambities wil het zich aansluiten bij de bindende doelen van Science Based Targets initative (SBTi), een internationaal netwerk/partnerschap opgezet door onder meer het World Resources Institute en het Wereldnatuurfonds. Een certificeringsmaatschappij waarborgt dat de zaken daadwerkelijk worden aangepakt en kunnen worden gedocumenteerd.Principiële zaak
Het vaststellen van bindende doelen inclusief borging was echter voor Greenpeace niet genoeg, althans niet voor een vrijbrief om varkensvlees als klimaatvriendelijk te mogen bestempelen. Twee andere milieuorganisaties zetten hun plannen om naar de rechter te stappen met een aanklacht tegen Danish Crown bovendien door, hoewel de reclamecampagne is beëindigd. Volgens de klagende partijen gaat het namelijk om een principiële zaak. Daar is Danish Crown het mee eens, met dien verstande dat het concern (een coöperatie van Deense varkens- en rundveehouders) meent dat het bedrijf het volste recht heeft om de campagne te voeren.Onze duurzaamheidsinitiatieven zijn gebaseerd op de jongste research op dit gebiedCommunicatiedirecteur Astrid Gade Nielsen: âWij denken dat we een goede zaak hebben en we kijken uit naar duidelijkheid over wat nu eigenlijk correct is of niet correct. Onze duurzaamheidsinitiatieven zijn gebaseerd op de jongste research op dit gebied en deze worden gecertificeerd en gecontroleerd door onafhankelijke experts. We zijn daarom totaal niet bang om flink onder de loep te worden genomen.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst