Skip to content

WUR: voedselomgeving moet structureel gezonder

Zoetwaren in het winkelschap van een supermarkt. - Foto: ANP premium

Zoetwaren in het winkelschap van een supermarkt. - Foto: ANP

Uit een monitoring blijkt dat zo’n 80% van het aanbod, de aanbiedingen en de winkelpromoties van supermarkten niet in de Schijf van Vijf valt.

Het meeste voedselaanbod en de promoties in supermarkten en horecaketens vallen niet in de Schijf van Vijf en stimuleren geen gezonde voedselkeuzes. Onafhankelijke monitoring van de voedselomgeving is structureel nodig. Dit zijn de twee hoofdconclusies van het onderzoek Monitoring van de mate van gezondheid van het aanbod en de promoties van supermarkten en out-of-home-ketens.

Dit onderzoek is een samenwerking tussen Wageningen University & Research, Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit van Utrecht. Het is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Assortiment supermarkten

Uit de monitoring blijkt dat zo’n 80% van het aanbod, de aanbiedingen en de winkelpromoties van supermarkten niet in de Schijf van Vijf valt. De productgroepen niet-alcoholische dranken, alcohol, snoep, koek, vlees en gevogelte werden het meest aangeboden door supermarkten. Deze beslaan samen 36% van het gehele assortiment.

De top 5 productgroepen met het grootste aandeel producten die wel in de Schijf van Vijf vallen bestaat uit eieren, peulvruchten, vis, fruit en groente. Deze groepen beslaan samen slechts 13% van het gehele assortiment.

Horecaketens

In de horecaketens valt met 91% van het aanbod bijna alles buiten de Schijf van Vijf. Slechts een klein deel van de menukaarten in de horeca (6%) vermeldde duidelijk de voedingswaarden van de maaltijden of producten. Nieuw is het beeld uit de monitoring niet, de status van de voedselomgeving van zowel supermarkten als horeca komt nu in één rapport samen. “Het beeld bevestigt dat we in de preventie van voedingsgerelateerde chronische ziekten echt iets moeten veranderen aan deze omgeving”, stelt onderzoeker Maartje Poelman, universitair docent Consumptie en gezonde levensstijl. “Hoe kun je alleen consumenten blijven aanmoedigen om gezonde keuzes te maken als onze omgeving vooral het tegenovergestelde aanmoedigt?”

De onderzoekers vinden het een belangrijke stap dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport onderzoekt hoe gezond de voedselomgeving is en hoe de ontwikkelingen in die voedselomgeving het beste gevolgd en vastgelegd kunnen worden. Poelman: “Monitoring is bedoeld om te evalueren of het huidige en toekomstige beleid bijdragen aan veranderingen van de voedselomgeving. Je zult dit onderzoek dan herhaaldelijk en op grotere schaal moeten uitvoeren.”

In een vervolg moeten volgens haar ook andere locaties, zoals benzinestations of cateraars, worden meegenomen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Voormalig redacteur