Nestlé Deutschland is een van de fabrikanten die de kar trekt voor de ontwikkeling van een klimaatlabel. - Foto: ANP
In dit artikel
De consument moet op de verpakking van voeding kunnen zien welk effect de productie en distributie hebben gehad op het klimaat. Is dat mogelijk? Vier Duitse fabrikanten nemen het voortouw en zijn bezig met de ontwikkeling van zoân label.
Burgers ondertekenden petitie
De Duitse Bondsdag heeft al ruim een jaar geleden een debat gehouden over een wettelijke plicht om de klimaatvoetafdruk aan te geven op voeding. Het parlementsdebat vond plaats naar aanleiding van een door 57.000 burgers ondertekende petitie. Sindsdien is het van de kant van de regering in Berlijn stil gebleven rond de zaak. Staatssecretaris Uwe Feiler van het ministerie van landbouw en voedselvoorziening legt uit waarom. âOp elk product aangeven wat de CO2-emissie is geweest, vindt het ministerie extreem moeilijk. Daarvoor moet de hele waardeketen worden bekekenâ, zegt hij tegen de belangenorganisatie van de Duitse voedingsindustrie, Bundesvereinigung der Deutschen Ernährungsindustrie (BVE). Volgens Feiler moet ook worden voorkomen dat met name het midden- en kleinbedrijf in de sector met nog meer bureaucratische verplichtingen wordt opgezadeld. âHet vergaren van de benodigde data omtrent de klimaatvoetafdruk is voor bedrijven niet zo simpel.â Het ministerie vindt het bovendien zinvoller om een complete duurzaamheidslabeling van de grond te krijgen, zodat niet alleen wordt gefocust op de klimaatemissie.Niet wachten op overheid
De vier klimaatlabelfabrikanten willen niet wachten op stappen van de overheid. Stap één bij de ontwikkeling is om de randvoorwaarden en criteria voor de klimaatdeclaraties op de verpakkingen te identificeren. Op basis daarvan moet in de tweede stap een uniforme, controleerbare standaard worden uitgewerkt die in de praktijk toepasbaar is, zo luidt het optimistisch van de initiatiefnemers. Dat neemt niet weg dat ze ook wel begrip hebben voor het standpunt van het ministerie, dat een compleet duurzaamheidszegel meer voor de hand ligt. Anke Stübing, verantwoordelijk voor de duurzaamheidsaanpak bij Nestlé in Duitsland, meent dat zoân breed zegel er op langere termijn zeker ook zou moeten komen, en niet alleen in Duitsland maar in Europa als geheel. âOm dat te bereiken zetten we ook in voor een gemeenschappelijke Europese methodiek ter berekening van de milieueffectenâ, aldus Stübing.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst