Skip to content

Picnic opent in januari geautomatiseerd dc Utrecht

Picnic opent in januari een dc waar boodschappen automatisch gesorteerd, verpakt en verdeeld worden.

Picnic heeft inmiddels 750.000 klanten en 10.000 medewerkers. In januari opent een nieuw dc met verregaande robotisering. - Foto: Reuters

Picnic heeft inmiddels 750.000 klanten en 10.000 medewerkers. In januari opent een nieuw dc met verregaande robotisering. - Foto: Reuters

Picnic opent waarschijnlijk in januari zijn geautomatiseerde distributiecentrum in Utrecht.

In die vestiging worden boodschappen grotendeels automatisch gesorteerd, ingepakt en verdeeld. De onlinesuper, waarvoor nog steeds wachtlijsten bestaan, wil vanuit Utrecht wekelijks 150.000 huishoudens voorzien van boodschappen.

Het verschil met andere distributiecentra is dat een medewerker niet met een karretje langs de schappen hoeft te rijden om de bestelling van een klant bijeen te brengen. Via door Picnic zelf ontworpen software komen de boodschappen via lopende banden bij een medewerker terecht. Die pakt het kratje boodschappen vervolgens in. Door de verregaande robotisering kan het distributiecentrum volgens Picnic vier keer zoveel klanten bedienen met de helft van het aantal medewerkers.

Bouw begon al in 2019

Het duurt wel langer om zo’n vestiging op te zetten. De bouw van het distributiecentrum in Utrecht begon al in 2019. Picnic heeft er € 100 miljoen in geïnvesteerd en er kunnen straks tot duizend medewerkers aan het werk. Eerder werd aangekondigd dat ook in Zwolle een gerobotiseerd distributiecentrum komt.

750.000 klanten

Picnic, dat in 2015 werd gelanceerd, bezorgt momenteel boodschappen in 170 Nederlandse plaatsen en telt naar eigen zeggen 750.000 klanten en 10.000 medewerkers. Onlangs is het bedrijf begonnen met het bezorgen van boodschappen in Leeuwarden, de eerste stad in het noorden van het land waar het dat doet. Het bedrijf is ook actief in Duitsland en Frankrijk.

Snel delen

Afbeelding
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau