Skip to content

Prijs is barrière om plantaardig te eten

Voor flexitariërs is de prijs een belangrijke drijfveer voor het kopen van vleesvervangers.

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: Hans Prinsen premium

Foto: Hans Prinsen

Bijna de helft van de flexitariërs vindt dat er niet genoeg plantaardige opties zijn in supermarkten en restaurants en de helft vindt plantaardige opties te duur.

Daarnaast zijn een gebrek van informatie en sociale verhoudingen de belangrijkste barrières om (meer) plantaardig te eten. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van ProVeg International in samenwerking met Innova Market Insights, de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit van Gent. Voor flexitariërs is de prijs een belangrijke drijfveer voor het wel of niet kopen van vleesvervangers. Zo is 25% van de flexitariërs bereid een hogere prijs te betalen voor plantaardige producten dan voor dierlijke producten.

Meeste vertrouwen in plantaardige eiwitten

Uit het onderzoek, dat vooral inzoomde op flexitariërs, blijkt dat flexitariërs het meeste vertrouwen hebben in plantaardige eiwitten, gevolgd door fungi (paddenstoelen, gist, mycoproteïnen) en algen. Kweekvlees en insecten staan onderaan de lijst van vertrouwen in eiwitbronnen.

Over het consumentenonderzoek

Het consumentenonderzoek werd uitgevoerd in 10 landen onder ruim 7.500 consumenten. 30% van de ondervraagden noemt zichzelf flexitariër. De definitie die Proveg hiervoor gebruikt is ‘ik eet soms vlees, maar ik probeer mijn vleesconsumptie te verminderen en kies daarvoor vaak plantaardige voeding in de plaats’. 7% van de respondenten bestaat uit vegetariërs en vegans: personen die respectievelijk geen vlees en vis eten en geen dierlijke producten.

Meeste flexitariërs in Nederland en Roemenië

In Nederland en Roemenië bevinden zich de meeste flexitariërs onder de respondenten, respectievelijk 42 en 40%. In Duitsland waren de meeste mensen die zichzelf vegetariër of vegan noemen (10%). In Nederland is dat 7%. Vergeleken met andere landen waren Nederlandse consumenten het meeste bereid om hun consumptie van plantaardige producten te verhogen. Echter is ook de prijs voor Nederlandse consumenten een barrière: 55% van de ondervraagden eet niet meer vlees- en zuivelvervangers omdat ze die te duur vinden. Het onderzoek is onderdeel van The Smart Protein Project, een door de EU-gesubsidieerd project dat een nieuwe generatie producten op basis van alternatieve eiwitten wil ontwikkelen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur