Oprichter Lukas Lagerweij bij de Pantry. De onbemande supermarkt verkoopt alleen lokale producten. - Foto: Ronald Hissink
In dit artikel
De innovatieve mini-supermarkt Pantry in het Gelderse dorp Wilp kent een vliegende start. Er liggen enkel producten van lokale boeren en leveranciers. De onbemande winkel gaat open met behulp van de Pantry-app op de smartphone. Klanten zijn enthousiast en initiatiefnemer Lukas Lagerweij denkt al aan extra vestigingen.
QR-code scannen om binnen te komen
Dinie in ât Veld komt vanuit Twello gefietst om bij Pantry inkopen te doen. Het elektronische slot van de mini-supermarkt, die een oppervlakte kent van 20 vierkante meter, wordt door haar ontgrendeld met het scannen van een QR-code. Eenmaal binnen scant ze de benodigde AGF-producten, vlees, zuivel en brood en rekent af via iDeal. âHeel erg handig, dit is al de derde keer dat ik hier komâ, zegt In ât Veld. âIk ondersteun hiermee de boeren in deze omgeving en ik hoef niet afzonderlijk naar hen toe. Wat ik nodig heb, ligt hier bij elkaar.â De app Pantry is te vinden in de App Store of Google play Store. Klanten dienen zich te registreren om een account met inlog aan te kunnen maken. Dinie In ât Veld heeft dit gedaan en van tevoren thuis gekeken wat op dat moment voorradig is in de winkel. Er hangen namelijk zes cameraâs, gericht op de verschillende schappen. Onder in het menu âVoorraadâ is via de cameraâs te zien wat op dat moment in de schappen ligt. Ook de boeren kunnen zien hoe het er voor staat en of ze moeten aanvullen. Er is met hulp van de app-ontwikkelaar een manier gevonden die ervoor zorgt dat de klanten die op dat moment in de winkel zijn, niet herkenbaar in beeld komen; uit privacy-overwegingen. Tekst gaat door onder de foto {{foto,2}}Seizoensgebonden producten
In de app worden de deelnemende boeren en leveranciers, op dit moment twaalf, ook voorgesteld. Zoals boer Klunder die de biologische melk levert, boerderij de Kolke die groenten teelt als sla, andijvie, kool, sla- en snijbonen, rode bieten en peulen. Deze verse streekproducten worden seizoensgebonden aangeboden in Pantry. Familie Schrijver van boerderij De Oye is ook deelnemer en levert tafelaardappelen van de rassen Nicola en Bildstar die verbouwd worden op de rivierklei. Boerderij Dijk43 levert het varkensvlees. Een onderneming die duurzaam en diervriendelijk produceert, met behulp van de werkzame cliënten op deze zorgboerderij. Melkveebedrijf Welgelegen:Pantry levert ons de eerste weken zoân â¬Â 200 omzet per week op. Een mooi beginOok melkveebedrijf Welgelegen, een pachtbedrijf, doet mee en levert de kaas. âWe zijn in april van dit jaar begonnen met kaasverkoopâ, legt Sophie Ooijman van de boerderij uit. âDus zoek je dan afzetkanalen. Een ervan is Pantry geworden en het levert ons de eerste weken zoân â¬Â 200 omzet per week op. Een mooi beginâ, aldus Sophie, die op Facebook over Pantry las en in contact trad met haar dorpsgenoot Lukas Lagerweij; de bedenker van Pantry.
Bewustwording
Met deze streekwinkel zorgt Lagerweij voor een stuk bewustwording bij de consument, en ook bij de boeren die deelnemen. Lagerweij is al brainstormend met vrienden gekomen tot het opmerkelijke en unieke initiatief waarbij het aanbod van de boeren centraal wordt aangeboden in de dorpskern van Wilp. Hij stimuleert zowel leverancier als klant rekening te houden met de seizoenen. De vriendengroep heeft duurzaamheid en lokaal produceren hoog in het vaandel staan en dat zijn dan ook twee belangrijke pijlers onder het ontstaan van Pantry. âEen mooie bijkomstigheid is dat de deelnemende boeren en leveranciers ook met elkaar in contact zijn gekomen. Zo levert onze groenteboer nu ook aan restaurant De Kribbeâ, zegt Lagerweij die producenten heeft aangetrokken uit een straal van 5 kilometer rond Wilp, een dorp dat zoân 1.000 inwoners telt. Uitzondering is varkenshouderij Dijk43, die op 10 kilometer afstand van de winkel is gevestigd. Tekst gaat door onder de foto {{foto,3}} 20% van de omzet gaat naar Pantry en 80% naar de deelnemende boeren. Wanneer de omzetten de komende tijd verder stijgen wordt de verdeling: 15% versus 85%. Lagerweij wil Pantry graag uitbreiden naar andere dorpen. De onbemande streekwinkels moeten te vinden zijn op locaties waar weinig tot geen mogelijkheden zijn om dagelijkse boodschappen te doen. âOp dit moment heb ik al enkele locaties op het oog, in de dorpen Teuge en Nijbroek. Eerst is het zaak hier nog te finetunen, zodat ook een volgende Pantry succesvol kan zijnâ, legt Lagerweij uit.Workshops
Vooraf had hij verwacht dat vooral jongeren gebruik zouden maken van Pantry omdat gewerkt wordt met apps, QR-codes etc. Het blijkt niet het geval. âDe 83-jarige buurvrouw van de winkel is, na een korte instructie, ook klant geworden en redt zich er goed meeâ, geeft Verweij als voorbeeld. Wel wil hij binnenkort workshops houden voor inwoners, zodat ze goed geïnstrueerd worden hoe ze precies te werk moeten gaan om binnen te komen en de artikelen te kunnen kopen. Voor sommigen is zoân winkel met technische snufjes begrijpelijkerwijs toch nog een drempel. Heel misschien wordt het winkeltje nog in deeltijd bemand, mochten er te veel mensen zijn die toch niet goed met de smartphone uit de voeten kunnen.Extra inkomstenbron voor boeren
Voor de deelnemende boeren is Pantry een extra inkomstenbronnetje, aldus Lagerweij. Voordeel voor deze lokale producenten is dat ze hun eigen prijs bepalen. Doordat zij niet meer hoeven te leveren aan een tussenpersoon, maar direct aan de consument, krijgen zij een betere prijs voor hun product. Ook worden ze wat bekender in de omgeving; via schermen in de winkel en filmpjes zien consumenten waar de lokale producten vandaan komen en maken ze kennis met de afzonderlijke boeren.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp