Skip to content

Onderzoek: consument interesse in lokale plantaardige eiwitten

Consumenten zijn geïnteresseerd in lokaal geproduceerde plantaardige eiwitten.

Updated on:
Business
Nieuws
In Nederland geteelde soja. - Foto: Alex Mulder premium

In Nederland geteelde soja. - Foto: Alex Mulder

Consumenten zijn geïnteresseerd in lokaal geproduceerde plantaardige eiwitten. Een groot deel voelt zich daardoor extra gemotiveerd om plantaardige producten te kopen.

Dat is één van de conclusies uit een consumentenonderzoek uitgevoerd door DVJ Insights in opdracht van de Eiwitboeren van Nederland, een initiatief van Foodvalley NL.

Gezondheid en smaak

Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder ruim 500 consumenten, blijkt dat gezondheid en smaak de grootste drivers zijn om plantaardig te eten. De grootste barrières zijn prijs, én ook de smaak en gezondheid van plantaardige producten. Voor 9% van de consumenten is ‘lokaal geproduceerd’ een reden om voor producten met plantaardige eiwitten te kiezen. Voor 6% is ‘niet lokaal geproduceerd’ een belangrijke reden om niet voor producten met plantaardige eiwitten te kiezen.

Voor 42% van de ondervraagden is het in het afgelopen jaar belangrijker geworden om minder dierlijke producten te consumenten. 62% van de consumenten probeert bewust minder vlees te eten. Voor ruim een derde van de consumenten is de rol van lokale voedingsmiddelen toegenomen. Dat komt vooral door het klimaatakkoord, door het coronavirus en doordat de producten makkelijker te verkrijgen zijn. Vooral groente, eieren en zuivel zijn populaire producten om lokaal te kopen. Vleesvervangers, peulvruchten en paddenstoelen worden in mindere mate lokaal gekocht, maar de wens is er wel bij consumenten om die meer lokaal te kopen, hoewel ook daarin groente, eieren en zuivel bovenaan staan.

Bijdragen aan klimaat

De belangrijkste meerwaarde van producten gemaakt van Nederlandse eiwitten zijn het steunen van lokale boeren, duurzaamheid en de bijdrage aan het klimaat. Volgens de ondervraagden zou over deze onderwerpen ook meer verteld moeten worden.

Op de vraag hoe producten gemaakt van Nederlandse eiwitten meer herkenbaar gemaakt kunnen worden, antwoordt het grootste deel dat op de verpakking de teler/akker moet staan. Daarnaast zien zij aandacht door de supermarkt en een nieuw keurmerk als goede opties.

Wat betreft prijs vindt de grootste groep dat in Nederland geteelde plantaardige eiwitten net zo duur zouden moeten zijn als niet-lokaal geteelde plantaardige eiwitten. Bewerkte producten (zoals een braadworst) zouden wel wat duurder mogen zijn.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur