Tesco wil toe naar meer plantaardige voeding en minder CO2-uitstoot. - Foto: Canva
In dit artikel
De grootste supermarkt van het Verenigd Koninkrijk Tesco zet flinke stappen naar een duurzamere bedrijfsvoering. Plantaardig speelt belangrijke rol in het klimaattraject.
Grootste supermarkt
Tesco is op afstand de grootste supermarkt van het VK. Het winkelbedrijf draaide in het boekjaar tot 31 maart een groepsomzet van omgerekend ⬠63 miljard, ruim ⬠10 miljard minder dan Ahold Delhaize. Tesco haalde daarop een operationele winst van ⬠2,14 miljard. Per 31 maart telde Tesco 3.801 vestigingen in het VK en Ierland plus nog eens ruim 500 winkels in Hongarije, Tsjechië en Slowakije. Het winkelbedrijf is in het thuisland âop weg om de milieu-impact van het gemiddelde Britse winkelmandje te halverenâ.In 2028 heeft Tesco dagelijks een equivalent van 54.000 autoâs van de weg gehaaldNaast de treinen gaat het in het vervoer in eerste instantie om de elektrificatie van het ook hier snel gegroeide thuisbezorgen. Tesco heeft inmiddels 5.500 eigen bestelwagens op de weg die stapsgewijs worden vervangen door elektrische modellen. Het zal wel tot 2028 duren vooral elke thuisbezorging elektrisch gebeurt. Als het zover is heeft Tesco naar eigen zeggen âelke dag een equivalent van 54.000 autoâs van de weg gehaaldâ. Daarnaast worden alle â vaak grote â parkeerplaatsen bij de winkels voorzien van de nodige laadpunten, die elektrisch rijdende klanten gratis kunnen gebruiken.
Wind- en zonneparken
De winkels zelf draaien zo goed als allemaal op schone energie. âWe willen de hoeveelheid hernieuwbare elektriciteit direct van de bron zien te betrekkenâ, vertelt Jason Tarry, directeur Tesco UK & Ireland, in een blog. âDaarom investeren we samen met energiebedrijven in vijf nieuwe windparken in Schotland en vier nieuwe zonneparken in het hele land. We moedigen onze leveranciers en klanten aan om over te stappen op schone energie.âEiwittransitie
Bij dat alles speelt de eiwittransitie een belangrijke rol, benadrukt Tesco. âDe productie van voeding, vooral vlees en zuivel, heeft een belangrijke invloed op het klimaat. Dit wordt beschouwd als een grote bijdrage aan klimaatverandering. Tesco en het World Wildlife Fund werken samen om iedereen makkelijker toegang te geven tot betaalbare, gezonde en duurzame voedingâ, legt Tarry uit. Beide partners hebben daartoe een Sustainable Basket Metric ontwikkeld. Dit is een methode om de klimaat- en milieugevolgen van de populairste voedingsproducten te meten en te kunnen monitoren. Op basis daarvan stelt Tesco dat het 11% van de beoogde halvering heeft bereikt.300% groei in plantaardige voeding
âEen activiteit die daaraan belangrijk bijdraagt is ons werk op het gebied van plantaardigâ, zegt Tarry. âWe hebben ons gecommitteerd aan 300% groei bij de verkopen van plantaardige voeding tegen 2025.â Tesco is de enige Britse supermarkt met die ambitie, zegt hij. âWe gaan meer innovatieve plantaardige voedingswaren introduceren. Daarmee bouwen we de range van 400 producten die we nu al verkopen, verder uit. De hoeveelheid dierlijk en plantaardig eiwit omschakelen, helpt ons om de kloof naar onze doelstellingen te dichten.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst