Skip to content

Unilever stopt met water uit kartonverpakking

Unilever stopt met de verkoop van B-Better Water.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: Canva premium

Foto: Canva

Unilever stopt met de verkoop van B-Better Water, het watermerk dat in kartonverpakkingen wordt verkocht.

Nog geen jaar na de introductie van het watermerk, verdwijnt het alweer uit de schappen. B-Better Water moest een duurzaam alternatief zijn voor plasticflessen, maar uit onderzoek van Recycling Netwerk Benelux en tv-programma Kassa blijkt dat niet het geval te zijn.

57% uit karton en 39% uit plastic

De verpakkingen van B-Better Water voldoen niet aan de wettelijke definitie van drankkarton, dat moet voor minstens 70% uit papier of karton bestaan. Volgens dit onderzoek bestaat de drankverpakking voor 57% uit karton en 39% uit plastic. “Het is enorm uitdagend om nieuwe producten te lanceren”, vertelt Marlous den Bieman woordvoerder van Unilever. “Dat is ook het geval bij B-Better. Bij een nieuw product komt veel kijken, zoals productontwikkeling, testen, productie, dat het product wordt opgenomen in het assortiment van klanten en promotie bij klanten en consumenten om het product te introduceren. Elk jaar kiezen we waar we in investeren, op dit moment is dat niet B-Better, maar diverse andere merken binnen Unilever.”

Ontwikkeling die zorgen baart

Eerder stopte Jumbo al met water in drankkarton. De supermarkt gaf toen aan dat de verpakking geen goed alternatief is voor het petflesje. Sinds 1 juli zit er statiegeld op de meeste kleine plastic flesjes en daardoor wordt nu ongeveer 90% ingezameld en gerecycled volgens Recycling Netwerk Benelux. Op kartonverpakkingen zit dit niet en kan daarom een handig alternatief zijn voor producenten. In een kamerbrief geeft staatssecretaris van Infrasctuctuur en Waterstaat aan dat er steeds meer drankkartons op de markt komen en dat die ontwikkeling hem ‘zorgen baart’. Hij heeft daarom contact opgenomen met het bedrijfsleven.

Vorig week werd bekend dat supermarkten en A-merken niet goed scoren op recylebaarheid van hun plasticverpakkingen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur