Niet voor niks liggen groente en fruit direct bij de ingang van een supermarkt. Foto: Roel Dijkstra
Alle campagnes ten spijt blijft gezonde voeding een serieus probleem.
KRO/NCRV-onderzoeksprogramma Pointer berichtte over slimme marketeers die kinderen altijd en overal verleiden om te snoepen of te snacken. Dikke kinderen worden volwassenen die blijven worstelen met hun gewicht, eerder ziek worden en minder lang leven. âKunnen kinderen weerstand bieden aan al dat ongezonde eten?â, vraagt Pointer zich af. Maar moeilijk.
Koopgedrag
De marketeers leggen ook een bananenschil voor volwassenen, zo blijkt uit onderzoek van Martine van der Heide. Zij promoveert donderdag op koopgedrag. Niet voor niks liggen groente en fruit direct bij de ingang van een supermarkt. Eenmaal de âgezondeâ inkopen gedaan, compenseert de consument dit âgezondeâ gedrag met âgenietenâ, ofwel maakt âongezondeâ keuzes. Als voorbeeld noemt de promovenda dat na de aankoop van een pak magere melk een frisdrank volgt. Omgekeerd werkt het overigens ook. Na een âongezondereâ keuze volgt een âgezondeâ aankoop.
Het gaat ook om marketing
Nog ingewikkelder wordt het als de fabrikant inspeelt op zogenoemd prosociaal gedrag. Dit is het idee dat hij iets meer mag dan andere. Wie kent de slogan âspeciaal voor uâ niet? Probeer deze maar eens te weerstaan. De strijd tegen toenemende zwaarlijvigheid gaat verder dan ontwikkeling van gezonde producten. Het gaat ook om marketing. Soms is de boodschap overduidelijk, schreeuwerig zelfs, maar vaker heel subtiel. En die is heel moeilijk te reguleren.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp