Ingo Müller, CEO van DMK. - Foto: DMK
In dit artikel
Het Duitse zuivelconcern DMK brengt volgend jaar de eerste plantaardige producten op de markt. Een must volgens het bedrijf, maar de producten zullen de zuivelproducten niet gaan vervangen, zo stelt het.
De productie van plantaardige producten is een absolute must om in de behoeften van de consument te voorzien en om concurrerend te blijven. Dat schrijft het Duitse zuivelbedrijf DMK in zijn bedrijfsblad Milchwelt. De zuivelaar voegt daar meteen aan toe dat de âgroeneâ lijn, doelend op de plantaardige producten, niet als vervanging dient voor de âwitteâ of âgeleâ lijn, doelend op dierlijke zuivel. âMelk is en blijft het hoofdproduct en de kern van DMKâ, zo stelt de onderneming.
DMK loopt niet voorop in de snelle veganistische ontwikkeling, maar gebruikt dit als een groeimogelijkheid in de markt
âWe houden van melk omdat geen ander voedingsmiddel zoân grote diversiteit en evenwichtige voeding garandeert. Wij stellen echter vast dat vooral jongere consumenten steeds meer belangstelling hebben voor vegan producten. Of wij, als traditionele zuivelfabriek, dat een goede ontwikkeling vinden, doet niet ter zake. Het feit ligt erâ, zo legt Nina Rempe, projectleider van de vegan productlijn bij DMK, uit in het blad. âDaarom hebben we ons goed verdiept in de markt en melkalternatieven ontwikkeld. DMK loopt niet voorop in de snelle veganistische ontwikkeling, maar gebruikt dit als een groeimogelijkheid in de marktâ.
Plantaardige producten als toevoeging
Volgens DMK zijn consumenten van hun producten geen veganisten, maar behoren ze tot de grote massa van voedingsbewuste mensen die plantaardige producten als toevoeging willen consumeren. âToetreding tot de markt van plantaardige alternatieven is voor ons een voor de hand liggende keuzeâ, zei CEO Ingo Müller tijdens een intern lanceringsevenement.
Volgens het bedrijf is het hoog tijd dat DMK zich goed positioneert in de non-dairysector. Begin 2022 rollen daarom de eerste plantaardige producten van de band in de fabrieken in Erfurt (zuivelalternatieven) en Edewecht (kaasalternatieven), die ook voor zuivelproducten gebruikt wordt. Onder het merk Milram worden de verschillende producten op de markt gebracht, die marktonderzoek en smaaktests hebben doorstaan. Nieuwe producten zijn chocolade- en vanillepudding op basis van haver, vegan chocoladedrank, een vegan rijstdessert en een vegan kaasalternatief.
Kennis van zuivel
DMK gebruikt de kennis van de verwerking en de smaak van zuivel voor de ontwikkeling van de vegan producten. Voor de onderneming was het vooral belangrijk dat de producten lekker smaken en dat ze beter scoren op het punt van verdere verwerking dan de huidige marktstandaard. Volgend jaar zal DMK kaasalternatieven produceren voor industriële klanten, de foodservice en voor toepassing in warme gerechten.
DOC Kaas
DMK, waarvan het Nederlandse DOC Kaas een dochterbedrijf is, is de grootste zuivelcoöperatie van Duitsland en verwerkt jaarlijks ongeveer 6,6 miljard kilo melk. In 2020 realiseerde het een omzet van â¬Â 5,6 miljard.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst