Skip to content

DMK: plantaardig is must, maar geen volledige vervanging

Het Duitse zuivelconcern DMK brengt volgend jaar de eerste plantaardige producten op de markt.

Updated on:
Business
Achtergrond
Ingo Müller, CEO van DMK. - Foto: DMK premium

Ingo Müller, CEO van DMK. - Foto: DMK

Het Duitse zuivelconcern DMK brengt volgend jaar de eerste plantaardige producten op de markt. Een must volgens het bedrijf, maar de producten zullen de zuivelproducten niet gaan vervangen, zo stelt het.

De productie van plantaardige producten is een absolute must om in de behoeften van de consument te voorzien en om concurrerend te blijven. Dat schrijft het Duitse zuivelbedrijf DMK in zijn bedrijfsblad Milchwelt. De zuivelaar voegt daar meteen aan toe dat de ‘groene’ lijn, doelend op de plantaardige producten, niet als vervanging dient voor de ‘witte’ of ‘gele’ lijn, doelend op dierlijke zuivel. ‘Melk is en blijft het hoofdproduct en de kern van DMK’, zo stelt de onderneming.

DMK loopt niet voorop in de snelle veganistische ontwikkeling, maar gebruikt dit als een groeimogelijkheid in de markt

“We houden van melk omdat geen ander voedingsmiddel zo’n grote diversiteit en evenwichtige voeding garandeert. Wij stellen echter vast dat vooral jongere consumenten steeds meer belangstelling hebben voor vegan producten. Of wij, als traditionele zuivelfabriek, dat een goede ontwikkeling vinden, doet niet ter zake. Het feit ligt er”, zo legt Nina Rempe, projectleider van de vegan productlijn bij DMK, uit in het blad. “Daarom hebben we ons goed verdiept in de markt en melkalternatieven ontwikkeld. DMK loopt niet voorop in de snelle veganistische ontwikkeling, maar gebruikt dit als een groeimogelijkheid in de markt”.

Plantaardige producten als toevoeging

Volgens DMK zijn consumenten van hun producten geen veganisten, maar behoren ze tot de grote massa van voedingsbewuste mensen die plantaardige producten als toevoeging willen consumeren. “Toetreding tot de markt van plantaardige alternatieven is voor ons een voor de hand liggende keuze”, zei CEO Ingo Müller tijdens een intern lanceringsevenement.

Volgens het bedrijf is het hoog tijd dat DMK zich goed positioneert in de non-dairysector. Begin 2022 rollen daarom de eerste plantaardige producten van de band in de fabrieken in Erfurt (zuivelalternatieven) en Edewecht (kaasalternatieven), die ook voor zuivelproducten gebruikt wordt. Onder het merk Milram worden de verschillende producten op de markt gebracht, die marktonderzoek en smaaktests hebben doorstaan. Nieuwe producten zijn chocolade- en vanillepudding op basis van haver, vegan chocoladedrank, een vegan rijstdessert en een vegan kaasalternatief.

Kennis van zuivel

DMK gebruikt de kennis van de verwerking en de smaak van zuivel voor de ontwikkeling van de vegan producten. Voor de onderneming was het vooral belangrijk dat de producten lekker smaken en dat ze beter scoren op het punt van verdere verwerking dan de huidige marktstandaard. Volgend jaar zal DMK kaasalternatieven produceren voor industriële klanten, de foodservice en voor toepassing in warme gerechten.

DOC Kaas

DMK, waarvan het Nederlandse DOC Kaas een dochterbedrijf is, is de grootste zuivelcoöperatie van Duitsland en verwerkt jaarlijks ongeveer 6,6 miljard kilo melk. In 2020 realiseerde het een omzet van € 5,6 miljard.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur