De Duitse Lidl is er het snelst bij en zegt al in het eerste kwartaal van 2022 te beginnen met het aanbieden van 5xD. Foto: ANP
In dit artikel
Vijf keer het kenteken D voor Duits varkensvlees, beloven Duitse retailers. Nu is de nieuwe regering aan zet voor een verplicht herkomst- en welzijnslabel en soepelere stalbouw- en milieuvergunningsprocedures.
Duitse herkomst
Het 5xD-initiatief is tot stand gekomen op basis van gesprekken met de agrarische sector. Alle drie retailers hebben te kennen gegeven meer voeding van Duitse herkomst in de schappen te zullen leggen. Lidl bijvoorbeeld geeft aan dat zijn drinkmelkproducten sowieso al allemaal van Duitse zuivelaars komen, evenals pluimveevlees. âAls betrouwbare partner van de Duitse landbouw zetten we consequent in op binnenlandse dierlijke productenâ, laat het winkelconcern weten.Duitse varkenssector in het slop
Uitgaande daarvan is 5xD bij varkensvlees dus onderdeel van een breder streven. Wel is het zo dat de Duitse varkenshouderij dit initiatief mogelijk harder nodig heeft dan andere veesectoren. De varkenshouderij bij de oosterburen zit flink in het slop. Dat is niet alleen de schuld van exportbeperkingen wegens de uitbraak van Afrikaanse varkenspest in het oosten van het land, maar ook van een aantal dierenwelzijns- en milieueisen. Al geruime tijd klinkt de waarschuwing dat kaalslag plaatsvindt, waarbij alleen de heel grote bedrijven het overleven. Daarbij is het niet zo dat alleen grote varkenshouders willen voldoen aan de eisen. Waar het volgens de sector vaak op vastzit, zijn de bouw- en milieuvergunningsprocedures. De investeringsbereidheid bij stalbouw en aanpassingen van de varkenshuisvesting ketst daarop af. Zo werkt de overheid de invulling van haar eigen eisen tegen.Betere coördinatie
Het probleem met procedures is niet nieuw en er is door de sectororganisaties al vele malen aangedrongen op een betere coördinatie. De nieuwe regeringscoalitie in Berlijn biedt nu mogelijk soelaas, althans afgaande op het regeringsakkoord van de drie deelnemende partijen SPD, Die Grünen en FDP. Daarmee is echter nog niet alles geregeld. Nodig is ook dat de consument in Duitsland meedoet en kiest voor, vaak duurder, vlees van Duitse oorsprong. Om de consument over de streep te trekken, is een welzijns- en herkomstzegel nodig dat verplichtend is en de hele keten omvat, vindt de vleessector. Ook de drie 5xD-retailers zitten nu op die lijn, evenals de nieuwe regering.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij