Gesloten horeca op het plein in Den Haag. Voor de horeca valt opnieuw de belangrijke omzet tijdens de kerstdagen en de jaarwisseling grotendeels weg. Foto: ANP
In dit artikel
De abrupte lockdown die de regering afgelopen weekend invoerde, hakt er hard in voor horeca en andere foodbedrijven.
Drukke week voor supermarkten
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel verwacht een drukke week voor supermarkten. âMaar de verwachting is dat we dit goed redden en dat klanten de hele dag zullen benutten om boodschappen te doen. Dit kan al vanaf 08.00 uur âs ochtendsâ, aldus een woordvoerder. Supermarkten hebben de planning ingeregeld op de huidige beperkingen.Maaltijden bezorgen
De foodservice krijgt wel weer een flinke klap nu de horeca helaas weer gesloten is en bedrijfsrestaurants ook nog maar op een fractie van de capaciteit draaien geeft het CBL aan. De organisatie hoopt dat de horeca weer maaltijden gaat bezorgen, dat verlicht de druk op de winkels enigszins. De brancheorganisatie denkt het vooralsnog te redden zonder openstelling van zelfbedieningsgroothandels voor klanten die geen pashouder zijn.Meer in de koeling
Hoe groot de schade is voor bedrijven, is nog niet in te schatten. Volgens de FNLI is het beeld ook nu heel gemengd en wordt vooral het out-of-home kanaal zwaar getroffen. Het is de algemene verwachting dat er nu al veel meer producten in de koelingen van horecabedrijven liggen dan tijdens de vorige kerstlockdown in 2020. Vorige jaar werd de lockdown al in de tweede week van december ingevoerd. De inkoop voor Kerstmis bestaat voor een deel uit verse producten die niet onbeperkt te bewaren zijn, maar ook specifieke ingrediënten en etenswaren die specifiek op kerst gericht zijn. Dat alleen is al een grote schadepost. Verder vallen ook veel andere activiteiten weg die normaal gesproken de decembermaand tot de belangrijkste maand in het jaar maken voor veel bedrijven.Verse product blijft deels liggen
Net als in 2020 zal ook in dit jaar een groot deel van de vraag rond Kerstmis verschuiven naar supermarkten en speciaalzaken zoals slagers, poeliers en de groenteboer. Een speciale positie is er opnieuw voor de horecagroothandels zoals Sligro, Makro en Hanos. Woordvoerder Wilco Jansen van Sligro verwacht een vergelijkbare impact als in 2020, hij wijst erop dat er nu al veel beperkingen waren. Dat betekent vrijwel zeker dat er opnieuw veel verse producten niet verkocht zullen worden. In hoeverre zelfbedieningsgroothandels weer open gaan voor consumenten is volgens Jansen aan de politiek in Den Haag.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij