Van boter, varkensvlees, asperges tot meerval, geitenbrie en pompoenen. Geert en Marnetta Braks van Streekrestaurant De Hofkaemer serveren gerechten met vrijwel uitsluitend streekproducten. Foto: Bert Jansen
In dit artikel
Een mooi gerecht aan je gasten voorzetten. Dat is het doel van elk restaurant. Hoe spelen restauranthouders in op de vraag naar lokaal voedsel? Voordat alle restaurants hun deuren moesten sluiten vanwege de lockdown, vertelde Geert Braks, eigenaar van Streekrestaurant de Hofkaemer, hoe hij samen met vijftig boeren een menukaart met vrijwel alleen streekproducten mogelijk maakt.
Ga niet zo slepen met mensen en dieren, want dat krijg je uiteindelijk terug op je bordNa een aantal jaren te hebben gewerkt in Noord-Holland kiezen hij en zijn vrouw Marnetta ervoor om terug te gaan naar hun geboortegrond: Brabant. âToen ons eerste kindje op komst was, kozen wij ervoor om ons restaurant De Hofkaemer op te zetten. Omdat ik zelf ben opgegroeid op een boerderij waren mijn ouders er altijd, ze hadden niet altijd tijd, maar ze waren er wel. Ik dacht dat als ik een restaurant zou runnen dat voor mijn kinderen ongeveer hetzelfde zou zijn. Vrijwel meteen begonnen we met zoveel mogelijk streekproducten op het menu, omdat ik al tijdens mijn studie bedacht: ga niet zo slepen met mensen en dieren, want dat krijg je uiteindelijk terug op je bordâ, vertelt Braks. {{foto,2}} âDe kwaliteit van producten uit de omgeving is veel beter dan in de supermarkt. Wat je in de buurtsuper soms vindt, is niet altijd goed voor de gezondheid. In ons restaurant werken we met verse producten waar we van weten waar het vandaan komt en hoe het wordt verbouwd. Veel van onze producten zijn biologisch geteeld en ze komen allemaal vers van het land.â
Voedselverspilling tegengaan
Nu twintig jaar later heeft Streekrestaurant de Hofkaemer vijftig lokale leveranciers. Van boter, varkensvlees, asperges tot meerval, geitenbrie en pompoenen. De boeren worden bij naam op de kaart gezet, zodat ook gasten weten waar alle producten vandaan komen. Daarnaast benoemt Braks ook aan tafel waar de producten vandaan komen en vertelt hij per gerecht hoe de producten verwerkt zijn.Ik heb de indruk dat corona heeft gezorgd voor een definitieve doorslag in de interesse naar lokaal etenâJe ziet dat mensen steeds meer interesse hebben in lokale producten. In de twintig jaar dat wij dit doen zie je steeds een soort golfbeweging die langzaam omhoog loopt. De ene keer is er meer interesse voor dan andere periodes. Ik heb de indruk dat corona heeft gezorgd voor een definitieve doorslag in de interesse naar lokaal eten. Mensen vinden het leuk om te horen waar producten vandaan komen en door te duiden wat er op het bord ligt, wordt er minder weggegooid. We serveerde een tijdje paarse wortelen bij ons gerecht, maar die kwamen soms terug. Mensen dachten dat het een aangebrande wortel wasâ, zegt Braks.
Verse producten
Minder voedselverspilling drukt de kosten. Een veel genoemd argument om geen lokale producten te gebruiken is omdat ze een stukje duurder zijn dan gangbare alternatieven. âOmdat wij de producten vers bij ons binnen krijgen, kunnen wij ze langer bewaren. Vroeger moest je een bakje aardbeien uit de supermarkt vrijwel diezelfde dag opeten, bij ons kon een bakje ongeveer een week staan. Daardoor hebben wij weinig tot geen verspilling en gebruiken we alles wat we inkopen. Dat zorgt ervoor dat wij minder geld uit hoeven te geven en daarmee onze gasten ookâ, vertelt Braks. âDaarnaast kijken wij ook of de gevraagde prijs door de boer haalbaar is voor ons. Wij willen best meer betalen voor een kwaliteitsproduct, maar dan moet het wel echt goed zijn en niet uit proportie duur. We willen dat streekproducten voor iedere inkomensklasse toegankelijk is.âIk wil weten hoe producten worden gemaakt of geteeld, zodat ik dat ook kan vertellen aan mijn gastenMet vijftig leveranciers is er geen te kort aan producten. Braks kent alle eigenaren bij naam en gaat voordat ze met elkaar in zee gaan op bezoek op het bedrijf. âIk wil weten hoe producten worden gemaakt of geteeld, zodat ik dat ook kan vertellen aan mijn gasten. We kijken of de kwaliteit goed is en of het bedrijf de gevraagde hoeveelheden kan leveren. Kan dat niet? Even goede vrienden, maar dan wordt het waarschijnlijk niets. Het is voor ons belangrijk dat de volumes constant zijn, zodat onze gasten iedere avond kunnen genieten. Daarom hebben we meerdere leveranciers van vlees. We hebben bijvoorbeeld de keuze uit ruim drie varkensbedrijven in ons netwerk. Op die manier hebben we vrijwel nooit een probleem met leveringen.â
Groothandel
âDe producten naar het restaurant krijgen is voor ons ook belangrijk. Wij kunnen niet met een busje langs al onze leveranciers rijden. De meeste producten bestellen we dan ook bij de groothandel, die leveren producten van onze boeren bij ons op de stoep af. De groothandel neemt ons de logistiek uit handen en wij krijgen onze streekproducten makkelijk binnenâ, zegt Braks. âEr zijn wel een paar bedrijven die rechtstreeks aan ons leveren, maar van de vijftig zijn dat er maar een stuk of tien. We bespreken tijdens het ontmoetingsgesprek hoe we de producten van A naar B krijgen.âIets heel vernieuwends
De ondernemers melden zich nu zelf aan bij Braks met hun producten. âIk ben altijd een en al oor als iemand komt met nieuwe producten en ideeën. Maar dan moeten ze wel echt iets anders doen dan andere boeren. Wij hebben een bierkaart met honderd verschillende soorten, waarvan 80% lokaal geproduceerd zijn. Je moet wel met iets heel vernieuwends komen, wil ik het nog op de kaart zetten.âTrends in de foodwereld
Maar Braks kijkt ook naar de trends in de foodwereld en zoekt daar lokale boeren en ondernemers bij. âEen tijdje geleden was quinoa enorm populair. Toen bleek dit in Nederland geteeld te worden onder anderen bij Chris Koolen in Bergeijk. Dat smaakt iets meer naar noot dan reguliere quinoa uit Zuid-Amerika en is smaakvoller.â âWij proberen zo min mogelijk te verspillen en goed te zijn voor onze omgeving. Ooit zouden we niet meer met een à la carte willen werken, maar alleen nog maar verrassingsmenuâs willen serveren, zodat we al onze producten volledig kunnen verwaarden. Tot die tijd laten wij met Streekrestaurant de Hofkaemer zien dat het wél kan om met vrijwel uitsluitend streekproducten te werken.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp