Skip to content

Gouden Windei voor groentesnoepjes

Het product groentesnoepjes van Nicolette van Dam is de winnaar van het Gouden Windei van 2021.

Updated on:
Nieuws
Food & Health
Logo Foodwatch premium

Logo Foodwatch

Het product groentesnoepjes van Nicolette van Dam is de winnaar van het Gouden Windei van 2021.

Dit is een prijs voor het meest misleidende product van het jaar, een initiatief van ‘voedselwaakhond’ Foodwatch. De actrice en presentatrice lanceerde de snoepjes met de naam Yummie Veggie Candy van Let’s om kinderen meer groente te laten eten. Maar de groentesnoepjes blijken vooral uit suikers te bestaan, evenveel als in andere snoepwaar. Let’s beveelt haar ‘verantwoorde’ groente- en fruitsnoepjes zes keer per week aan voor kinderen, waarvan één keer voor bij het sporten.

Misleidende marketing

“Groentesnoepjes klinken te mooi om waar te zijn en dat is het ook”, licht Foodwatch-directeur Nicole van Gemert toe. “Als je wat groentesapconcentraat in je producten wil verwerken, prima. Maar dit product heeft niets te maken met groente en fruit eten en kan zelfs contraproductief werken. Als je toch die schijn wekt is het niet alleen een marketingtruc, maar ook misleidende marketing.”

Foodwatch heeft de prijs overhandigd aan Let‘s. Nicolette van Dam reageert met een bericht op Instagram: “Ik heb het Gouden Windei gewonnen en dat is natuurlijk nooit onze ambitie geweest met Let’s. Ik vind het heel erg goed dat deze prijs bestaat en we gaan de feedback over de communicatie ook zeker meenemen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Voormalig redacteur