Foto: Canva
In dit artikel
De wereldwijde markt voor plantaardige eiwitten groeit door de verschuiving van dierlijke naar plantaardige voeding van $â11,1 (â¬Â 9,8) miljard in 2020 naar $â26,7 (â¬Â 23,6) miljard in 2030.
De consumptie van vlees- en zuivelvervangers groeit naar verwachting de komende jaren het hardst in de regio Azië-Pacific (APAC). Dat blijkt uit het rapport âPlant-based Protein Market Research Report â Global Industry Analysis and Growth Forecast to 2030â van marktonderzoeksbureau Research and Markets.
Medische en ethische redenen
De eiwittransitie heeft diverse redenen, zo beschrijft het rapport. Medische en ethische redenen. Een voorbeeld dat wordt genoemd is lactose-intolerantie, een veelvoorkomend gezondheidsprobleem dat wereldwijd miljoenen mensen treft. Zij zoeken naar alternatieven voor melk en van melk afgeleide producten. Ook schakelen mensen naar een plantaardig dieet, omdat ze diervriendelijker willen leven.
Coronavirus
De coronapandemie heeft de verschuiving extra versneld, omdat mensen zich nu meer zorgen maken over hun gezondheid. Zo noteerden de Plant-Based Foods Association (PBFA) en het Good Food Institute (GFI) in 2020 een stijging van 27% in de detailhandelsverkopen van plantaardige voedingsproducten in de VS. Dit werd geholpen door de toenemende productie door voedsel- en drankbedrijven, evenals start-ups die worden ondersteund door aanzienlijke investeringen.
Soja
De meeste plantaardige eiwitproducten zijn gemaakt van soja, vanwege het relatief hoge percentage eiwitten, vetten en vezels. Deze eetwaren hebben nu de textuur en smaak van producten uit dierlijke bronnen, waardoor ze voor veel consumenten aantrekkelijk zijn. Naast soja winnen eiwitproducten gemaakt van erwten, evenals kweekvlees, aan populariteit onder de enorme consumentenbasis in Zuidoost-Azië.
Gezondere voedingsproducten
De eiwittransitie zet de komende jaren absoluut door, zo beschrijft het rapport, vanwege de toenemende vraag naar veganistisch eten en de veranderende levensstijlen met gezondere voedingsproducten. De toename van de koopkracht van mensen stimuleert ook de verkoop van plantaardige eiwitproducten, die over het algemeen ultrabewerkt en duur zijn.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp