Schouten zal zich in de overgenomen productielocatie alleen richten op de productie van vleesvervangers. Foto: Canva
Schouten Europe neemt de failliete vlees- en vleesvervangerproducent Nijland Food over.
Schouten zal zich in de overgenomen productielocatie alleen richten op de productie van vleesvervangers. Met de overname krijgt Schouten voor het eerst de productie van vleesvervangers in eigen handen. Het bedrijf beschikte voorheen niet over eigen productielocaties. âWij hebben het produceren en verpakken altijd uitbesteed, zodat we flexibel waren en ons konden toeleggen op innovatie. De laatste jaren is er echter steeds meer krapte ontstaan in productie- en verpakkingscapaciteit. Dit kwam onze marktpositie niet ten goede. Deze overname biedt ons weer ruimte om verder te groeienâ, aldus CEO en eigenaar Henk Schouten.
Schouten was klant van Nijland
Schouten Europe was voordat Nijland failliet ging twaalf jaar klant van het bedrijf. Eerst werden er producten voor Schouten verpakt en sinds vijf jaar werden er bij Nijland ook enkele producten voor Schouten geproduceerd. Volgens Mark van Noorloos, commercieel manager bij Schouten werd op een gegeven moment de samenwerking vanuit Nijland stopgezet. Nijland noemt het verlies van Schouten als klant één van de redenen van het faillisement. Met de overname neemt Schouten alle gebouwen en machines over en het streeft ernaar zoveel mogelijk werknemers van Nijland in dienst te laten houden.
We kunnen niet alle producten zelf gaan maken. We blijven partners nodig hebben voor bepaalde producten
De overname betekent niet dat de productie van vleesvervangers volledig in eigen beheer van Schouten komt. Het bedrijf blijft samenwerken met andere producenten. âWe kunnen niet alle producten zelf gaan maken. We blijven partners nodig hebben voor bepaalde productenâ, aldus Mark van Noorloos.
Voorheen geen eigen productielocatie
Schouten Europe is één van Nederlands oudste bedrijven actief in vleesvervangers. Het bedrijf bestaat uit zoân vijftig medewerkers en is gevestigd in het Noord-Brabantse Giessen. De onderneming had voorheen dus geen eigen productielocatie, maar laat zijn producten maken bij zeven verschillende bedrijven. Schouten heeft drie afzetkanalen: retail, out-of-home en de industrie. Aan het laatste kanaal worden onder andere ingrediënten geleverd voor in andere producten. Het bedrijf levert zijn producten wereldwijd in meer dan vijftig landen.
Lees ook het interview met Mark van Noorloos over Schouten Europe
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst