Foto: Roel Dijkstra
In dit artikel
Consumenten hebben nog nooit zoveel geld bij de supermarkt uitgegeven in één week als vorige week.
Door de lockdown en de bijbehorende horecasluiting kochten huishoudens hun kerstlekkernijen massaal bij de supermarkt, meldt onderzoeksbureau NielsenIQ.
Dat kwam tot een totale omzet van 1,06 miljard euro, wat 3,7% meer is dan vorig jaar in dezelfde week. Het is pas de derde keer dat bij supermarkten meer dan 1 miljard euro in een week wordt uitgegeven. De vorige recordweek was eerder dit jaar in de week voor Pasen. Daarvoor was het de week in aanloop naar Kerstmis vorig jaar.
De sterke kerstweek zorgt ervoor dat de supermarkten een jaaromzet van ongeveer 44,6 miljard euro halen, verwacht NielsenIQ. Dat zou een groei van 1,7 procent zijn ten opzichte van 2020. Toen kende de supermarktbranche al een topjaar met een groei van meer dan 9 procent op jaarbasis.
Luxere producten
Nederlanders verwennen zichzelf steeds meer met luxere producten, merkt NielsenIQ. Jasper Bins van het onderzoeksbureau vindt dat niet vreemd. “Consumenten zoeken een vorm van compensatie voor de beperkingen waar ze mee te maken hebben.”
Overigens spelen niet alleen de lockdowns en horecasluitingen een rol bij de groei van de supermarktomzet. Ook het thuiswerken draagt daaraan bij omdat mensen nu hun eigen koffie en snacks kopen.
Prijzen stijgen verder
NielsenIQ rekent er op dat de prijzen komend jaar verder stijgen door onder meer hogere prijzen voor grondstoffen, transport en energie. Die inflatie kan de omzet opnieuw doen toenemen, zeker nu corona voorlopig nog tot maatregelen blijft leiden.