Foto: Canva
De omzet in de foodsector is gelijk gebleven in november, dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In totaal had de detailhandel 5,2% meer omgezet dan in november 2020. Ook het verkoopvolume was 2,6% hoger. De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalde dezelfde omzet als het voorgaande jaar. In oktober was de omzet nog 2% minder dan in 2020. Het verkoopvolume van de foodsector nam wel af met 1,4%. Bij de supermarkten viel de omzet lager uit met een verlies van 0,2%. Daarentegen deden speciaalzaken het een stuk beter en steeg de omzet met 1,4% in november. De trend van minder omzet in de foodsector en dat speciaalzaken juist een lichte stijging blijven zien in hun omzet, is al langer te zien in de cijfers van het CBS. Ten opzichte van 2019 doen de winkels in voedingsmiddelen het uitzonderlijk goed. Er werd ruim 6% meer omgezet dan in de periode voor corona.
Online blijft groeien
Ook online groeide de omzet van de detailhandel met 5,2%. De online omzet van voedingsmiddelen en drogisterijen lag 14,2% hoger dan een jaar eerder. Webwinkels, bedrijven met als hoofdactiviteit online verkoop, hebben 8,6% meer omgezet. De omzet in de non-foodwinkels groeide met 7,4%. In vergelijking met 2019 was de omzet ruim 14% hoger. Vooral kleding- en schoenenwinkels hadden fors meer omzet dan in 2020.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp